«Θα ήταν τρομολαγνικό σενάριο αν…»

«Θα ήταν τρομολαγνικό σενάριο αν…» - Σύρος - Γεώργιος Γιαννόπουλος, Γενικός Περιφερειακός Αστυνομικός Διευθυντής Νοτίου Αιγαίου

Γεώργιος Γιαννόπουλος, Γενικός Περιφερειακός Αστυνομικός Διευθυντής Νοτίου Αιγαίου

 
Ο Γενικός Περιφερειακός Αστυνομικός Διευθυντής Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Γιαννόπουλος μιλά στον «Λ» για την εγκληματικότητα σε όλες της τις μορφές σε Κυκλάδες και Σύρο, το πρόβλημα του μεταναστευτικού και παρουσιάζει συγκεκριμένα στοιχεία παραβατικών συμπεριφορών που καταγράφηκαν στη Σύρο.
 
Συνέντευξη στον Θεοδόση Δανάμπαση
 
Στα ίδια επίπεδα τα ποσοστά εγκληματικότητας με περιστασιακές αυξήσεις
 
Ξεκινώντας με το θέμα της εν γένει εγκληματικότητας (σε όλες της τις μορφές) και πως εξελίχθηκαν τα σχετικά ποσοστά σε Κυκλάδες και Σύρο, σε σχέση με το περσινό αντίστοιχο διάστημα (Ιανουάριος – μέσα Οκτωβρίου), ο κ. Γιαννόπουλος τόνισε ότι τα ποσοστά που κυμαίνονται στις Κυκλάδες εξακολουθούν να είναι αυτά που ήταν και κατά το παρελθόν: «Δεν υπάρχει κάτι το οποίο να μας καταδεικνύει ότι υπάρχει μια αύξηση ή ότι έχει πάρει κάποιες άλλες διαστάσεις οι οποίες είναι ανεξέλεγκτες. Οποιαδήποτε τέτοια σκέψη υπάρχει,  θα μπορούσε να πει κανείς ότι αποτελεί μάλλον ένα τρομολαγνικό σενάριο, το οποίο απέχει κατά πολύ από την πραγματικότητα. Βέβαια, παρουσιάζονται κάποια αυξημένα νούμερα σε συγκεκριμένα πλαίσια, ωστόσο είναι μέσα στις λογικές διακυμάνσεις που υπάρχουν κάθε χρονιά αφού κάθε σεζόν εξαρτάται από μια πληθώρα εξωγενών παραγόντων».
 
Σύνθετο φαινόμενο η οικογενειακή βία
 
Αναφορικά με το θέμα της οικογενειακής βίας, φαινόμενο που κατά πολλούς έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις, κάτι που αποτυπώνεται και από τον αυξημένο αριθμό δικών, ο κ. Γιαννόπουλος σπεύδει να ξεκαθαρίσει: «Το θέμα της ενδοικογενειακής βίας είναι ένα σύνθετο φαινόμενο το οποίο αφορά όλες τις κοινωνικές τάξεις κι αυτός είναι ένας συγκεκριμένος λόγος που περιλαμβάνει μια τεράστια γκάμα  καταστάσεων. Ενώ αρχικά ήταν μόνο μεταξύ συζύγων, τώρα περιλαμβάνει μια τεράστια κατηγορία παραδειγμάτων, τα οποία εκ των πραγμάτων  έχουν αυξήσει κατά πολύ την έννοια της ενδοοικογενειακής βίας. Ενδοοικογενειακή βία, π.χ., μπορεί να είναι η λεκτική αντιπαράθεση η οποία υπάρχει μεταξύ ενός γονέα και του παιδιού. Άρα εκεί λοιπόν δεν μπορούμε να έχουμε σαφείς αποδείξεις για το αν όντως υπάρχει ενδοοικογενειακή βία. Εκτός αυτού, πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν ότι υπάρχει λανθάνουσα παραβατικότητα σε καθένα από τα αδικήματα. Έχουμε γνώση ότι όλες αυτές οι περιπτώσεις που αναφέρονται στην ενδοοικογενειακή βία, σύμφωνα με αυτά που καθορίζει ο νόμος, καταγγέλλονται στην αστυνομία; Σίγουρα όχι, εδώ υπάρχει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό που ούτε καν αναφέρεται. Αλλά από κει και πέρα για να μιλάμε για ενδοοικογενειακή βία και να είμαστε απόλυτα σίγουροι σε αυτό, θα πρέπει να δούμε ποια είναι τα αποτελέσματα της δικαστικής εκδίκασης. Γιατί ναι μεν μπορεί κάποιος να καταγγείλει κάποιον για θέμα ενδοοικογενειακής βίας, αλλά αν δεν υπάρχει τελεσίδικη απόφαση, δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι. Θα έχουμε απλά ενδείξεις για τέλεση».
 
Στόχος η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων
 
Όπως αναφέρει ο Περιφερειακός Διευθυντής, οι στόχοι που έχουν καθοριστεί, σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο Ειδικής Ασφάλειας του 2011-2020, είναι η μείωση του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων και φυσικά η αλλαγή της οδικής συμπεριφοράς των χρηστών.  Ως κομβική παράμετρος για να υλοποιηθεί αυτό το σχέδιο είναι οι περιπολίες των αστυνομικών οργάνων, τα κλιμάκια του αλκοτέστ, τα κλιμάκια ελέγχων, η εστίαση του προσωπικού στη βεβαίωση επικίνδυνων παραβάσεων κ.ά. «Από πλευράς αστυνομίας γίνεται και διανομή φυλλαδίων με εικόνες και προτροπές προς τους μαθητές και τους γονείς προ της έναρξης της σχολικής περιόδου και ταυτόχρονα κατά τη διάρκεια αυτής γίνονται κάποια σεμινάρια από αξιωματικούς της περιοχής εδώ για να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές», συμπληρώνει ο κ. Γιαννόπουλος.
 
Παράνομη στάθμευση – κυκλοφοριακό και αστυνόμευση
 
Αναφορικά με το τρίπτυχο των προβλημάτων που φαίνεται να αντιμετωπίζει η πόλη και αφορά την παράνομη στάθμευση, το κυκλοφοριακό και την ελλιπή – κατά πολλούς – αστυνόμευση των περιοχών ευθύνης της αστυνομίας, ο κ. Γιαννόπουλος σπεύδει να πει τα εξής: «Ας ξεκινήσουμε καταρχήν με το θέμα των χώρων στάθμευσης. Το θέμα των χώρων στάθμευσης καταρχάς δεν είναι θέμα της αστυνομίας. Τους χώρους στάθμευσης τους καθορίζουν κάποιοι άλλοι φορείς για τις οποίες η αστυνομία ούτε ρωτάται ούτε έχει και καμιά συμμετοχή. Εμείς το μόνο που μπορούμε να απαντήσουμε είναι στις περιπτώσεις κατά τις οποίες διαπιστώνεται ότι υπάρχει μια παράνομη στάθμευση, κι εκεί εφαρμόζεται αυτό ακριβώς το οποίο λέει ο κώδικας. Εκεί αρχίζει κι εκεί σταματάει το έργο της αστυνομίας. Εκεί χρειάζεται να υπάρχει κι η ευαισθητοποίηση των πολιτών, μέσω και των ΜΜΕ, ώστε να μην αφήνουν αυτοκίνητα παράνομα σταθμευμένα σε κάποια σημεία, που εκ των πραγμάτων δυσχεραίνουν ή εμποδίζουν την κυκλοφορία. Εκεί υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις οι οποίες είναι εξεζητημένες, αλλά μιλάμε για κάτι το οποίο είναι σχεδόν αμελητέο κι ανάξιο λόγου να σχολιαστεί.
 
Το κυκλοφοριακό είναι ένα περιστασιακό φαινόμενο και οφείλεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό στο γεγονός ότι υπάρχει μια τεράστια αύξηση οχημάτων από επισκέπτες που έρχονται κατά την καλοκαιρινή περίοδο και κατά δεύτερο λόγο από το γεγονός ότι κατά τις ώρες τις οποίες γίνεται αποβίβαση από τα πλοία της γραμμής είναι λογικό κι επόμενο ότι θα υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρεση. Ο δρόμος είναι ένας, οι δυνατότητες διαφυγής των οχημάτων είναι σε 1-2 κατευθύνσεις και δεν υπάρχει κάπου αλλού να διοχετευθούν τα αυτοκίνητα. Δεν είναι λογικό κι επόμενο να υπάρχει από κει και πέρα μια συμφόρεση; Κατά τα χρονικά αυτά διαστήματα διατίθενται από πλευράς αστυνομίας 2 αυτοκίνητα για τη διευκόλυνση των οδηγών. Άρα δεν μπορεί να πει κανείς ότι υπάρχει τέτοιο κυκλοφοριακό πρόβλημα, απλά είναι πολλά τα οχήματα κι οπωσδήποτε δεν μπορούν να απορροφηθούν από το υπάρχων οδικό δίκτυο.
 
Σε ό,τι αφορά την αστυνόμευση, παρά το γεγονός ότι εν μέσω καλοκαιρινής περιόδου το προσωπικό είναι σχετικά ελαττωμένο, με εναλλακτικές λύσεις που μέχρι στιγμής έχουν εφαρμοσθεί, μπορώ να πω ότι έχουμε πολύ καλά ως άριστα αποτελέσματα. Και οι περιπολίες της ασφάλειας βγαίνουν σχεδόν σε 24ωρη βάση και το τμήμα διαθέτει συνέχεια οχήματα για ελέγχους αλλά και ταυτόχρονα σε τακτά χρονικά διαστήματα, κι ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο, γίνεται ενεργοποίηση των δίκυκλων. Και πέραν αυτού, αν σε κάποιες περιπτώσεις κάποιος διαπιστώνει οτιδήποτε, λειτουργεί σε 24ωρη βάση όπως ξέρετε το 100, το οποίο είναι ατελώς και μπορεί ο πολίτης να απευθύνεται, να λέει το αίτημά του και είναι δεδομένο ότι θα αντιμετωπιστεί το γρηγορότερο δυνατόν.
 
Σημείο τριβής με τους ΟΤΑ το προσφυγικό πρόβλημα
 
Αναφορικά με το προσφυγικό, «η επιδίωξη της αστυνομίας είναι να διαχειριστεί το μεταναστευτικό ρεύμα το οποίο υπάρχει σε σημεία εισόδου με τρόπο που να διασφαλίζεται τόσο ο έλεγχος των συνόρων απέναντι σε μια νόμιμη ή μη νόμιμη μετανάστευση, όσο και η ανάγκη παροχής προστασίας στους πρόσφυγες και στις άλλες ευπαθείς ομάδες, ώστε να διασφαλίζονται οι συνθήκες διαβίωσης οι οποίες είναι απολύτως συμβατές με την αξία του ανθρώπου», σημειώνει ο κ. Γιαννόπουλος και συνεχίζει «Η αστυνομία δεν έχει χώρους φιλοξενίας ή κράτησης, ούτε στην περιοχή τη δική μας υφίστανται κέντρα υποδοχής και τακτοποίησης, οπότε εκ των πραγμάτων σε κάθε μια περίπτωση ο οικείος ΟΤΑ είναι ο αρμόδιος για να στεγάσει τους υπάρχοντες μετανάστες, όπως γίνεται και σε άλλα νησιά, εκτός κι αν υπάρχει αδυναμία κτηρίων για να μπορέσουν να παραμείνουν.
 
Στη Σύρο, φέτος,  μόνο σε μια περίπτωση ο οικείος ΟΤΑ διαχειρίστηκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους μετανάστες που ήρθαν από Ανάφη. Σε άλλες δύο περιπτώσεις φιλοξενήθηκαν στην Δ/νση Αστυνομίας Κυκλάδων και στον Μακρύ Γιαλό, όπου παρέμειναν κάποιο χρονικό διάστημα και εν συνεχεία αποχώρησαν για τα κέντρα υποδοχής- ταυτοποίησης της Δωδεκανήσου. Αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι ότι στη Σύρο δεν υπάρχει ούτε κέντρο υποδοχής-ταυτοποίησης ούτε και προαναχωρησιακό κέντρο. Όπως δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο σε όλη την περιοχή των Κυκλάδων.
 
«Δεν υπάρχει οδική παιδεία – Υπάρχει άγνοια και αδιαφορία»
 
Κλείνοντας τη συζήτηση, ο κ. Γιαννόπουλος υπογραμμίζει τα εξής ως γενικά συμπεράσματα: «Αυτό που θα ήθελα πάλι να τονίσω είναι ότι οι πολίτες, σε κάθε μια περίπτωση που αντιλαμβάνονται οποιαδήποτε παραβατική συμπεριφορά, θα πρέπει να ενημερώνουν κατευθείαν το 100 και κατά δεύτερον θα πρέπει όλοι αυτοί που είναι οδηγοί οχημάτων να αντιληφθούν ότι ο καθένας έχει προσωπική ευθύνη. Ούτε είναι δυνατόν σε κάθε μια περίπτωση να υπάρχει κι ένας αστυνομικός από δίπλα. Θα έλεγα ότι σε πάρα πολλές περιπτώσεις ότι αυτό αποτελεί ένδειξη ότι δεν υπάρχει οδική παιδεία. Δεν είναι θέμα αυστηρότητας επιβολής του νόμου. Υπάρχει άγνοια και αδιαφορία. Δεν υπάρχει η κατάλληλη κοινωνική ευαισθησία και γι’ αυτό πρέπει και ο Τύπος, όπως και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, να τονίζετε ότι πρέπει να σκεφτόμαστε και τα δικαιώματα των άλλων. Όσο λοιπόν περισσότερο μπαίνουμε σε αυτή τη διαδικασία, να σκεφτόμαστε δηλαδή και τους άλλους, τόσο λιγότερη παραβατικότητα θα έχουμε και τόσο περισσότερο θα διευκολύνεται η ζωή μας και η καθημερινή συμβίωση που υπάρχει σε κάθε πόλη», καταλήγει ο κ. Γιαννόπουλος.
 
 
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ (9ΜΗΝΟ 2017)
 
Δ.Α. ΚΥΚΛΑΔΩΝ
ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ
 
2016
2017
ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ
62
98
ΣΥΛΛΗΦΘΕΝΤΕΣ
87
136
ΟΠΛΟΚΑΤΟΧΗ
 
2016
2017
ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ
30
27
ΣΥΛΛΗΦΘΕΝΤΕΣ
30
34
ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ - ΜΕΘΗ
 
2016
2017
ΕΛΕΓΧΟΙ ΜΕΘΗΣ
1418
2299
ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ
146
186
 
 
 
 
Δ.Α. ΚΥΚΛΑΔΩΝ
ΣΥΛΛΗΨΕΙΣ ΠΑΡΑΤΥΠΩΝ - ΜΗ ΝΟΜΙΜΩΝ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ
ΕΤΟΣ
2016
2017
 
ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΠΑΡΑΛΙΑ
ΕΝΔΟΧΩΡΑ
ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΠΑΡΑΛΙΑ
ΕΝΔΟΧΩΡΑ
ΣΥΝΟΛΟ
143
231
87
337
 
 
Δ.Α. ΚΥΚΛΑΔΩΝ
ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΒΙΑ
 
2016
2017
ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ
13
19
ΣΥΛΛΗΨΕΙΣ
13
19
 
 
Τ.Α. ΣΥΡΟΥ - ΕΡΜΟΥΠΟΛΗΣ
ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ
 
2016
2017
ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ
16
25
ΚΑΤ/ΘΕΝΤΑ ΑΤΟΜΑ
18
28
ΚΑΤΑΣΧΕΘΕΙΣΕΣ ΠΟΣΟΤΗΤΕΣ
ΗΡΩΙΝΗ (γρ)
0,5
-
ΚΟΚΑΙΝΗ (γρ)
0,7
2,5
ΚΑΝΝΑΒΗ (γρ)
748,33
1.111
ΔΕΝΔΡΥΛΙΑ (γρ)
5
2
ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ ΔΙΣΚΙΑ (γρ)
589
414
ΔΙΑΦ. ΝΑΡΚ. ΟΥΣΙΕΣ(γρ)
0,4
4,2
ΖΥΓΑΡΙΕΣ (γρ)
1
2