«Δεν ήρθαμε για να γίνουμε καλοί. Εμείς θέλουμε να γίνουμε χρήσιμοι»

 «Δεν ήρθαμε για να γίνουμε καλοί. Εμείς θέλουμε να γίνουμε χρήσιμοι» - Πάρος - Λίτσα Χαραλάμπους - Δήμαρχος Πάρου Μάρκος Κωβαίος εφ’ όλης της ύλης

Δήμαρχος Πάρου Μάρκος Κωβαίος εφ’ όλης της ύλης (Video)

 
«Ο Δήμος Πάρου είναι σε πολύ καλή οικονομική κατάσταση, σε αντίθεση με πάρα πολλούς δήμους  που είναι στα κόκκινα πανελλαδικά. Εμείς αυξάνουμε τα αποθεματικά μας κάθε φορά, σημειωτέον χωρίς να αυξάνουμε τα δημοτικά τέλη». 
 
της Λίτσας Χαραλάμπους και του Γιώργου Αλβέρτη
 
Εξελέγη με ποσοστό που αγγίζει το 60% και στόχος του είναι στις επόμενες εκλογές να το ξεπεράσει.  Επιθυμία του είναι η ήπια ανάπτυξη η οποία δεν θα αποβεί εις βάρος του περιβάλλοντος και του παραδοσιακού χαρακτήρα του νησιού του. Αισθάνεται υπερήφανος που κατάφερε κάτω από αντίξοες συνθήκες να δημιουργήσει  νέο αεροδρόμιο με αποτέλεσμα η Πάρος  να μπει στο κάδρο των διεθνών προορισμών καθώς δέχεται πλέον μεγάλα αεροσκάφη έτσι ώστε οι απευθείας πτήσεις από το εξωτερικό να είναι γεγονός. Δείχνει αποφασισμένος να επιτύχει τους στόχους του αδιαφορώντας για το πολιτικό κόστος.
 
Επικοινωνιακός, ενωτικός (κατάφερε το νέο αεροδρόμιο να ολοκληρωθεί και χάρη των ενεργειών κατοίκων που προσέφεραν χρήματα και εθελοντική εργασία, ανάλογα με την ειδικότητα και την οικονομική δυνατότητα του καθενός), ακαταπόνητος (εργάζεται "από τα άγρια χαράματα ", όπως χαρακτηριστικά θα πει), ώριμος στην αντιμετώπιση της όποιας κριτικής και με την αυτοπεποίθηση που του δίνει το γεγονός ότι μέσα σε τρία χρόνια έχει υλοποιήσει το 70% του προεκλογικού του προγράμματος, δηλώνει ότι η Πάρος και επί των ημερών του θα συνεχίσει να εξελίσσεται ως νησί όπου ο τουρισμός κρατά το τιμόνι οικονομικά (κατόρθωσε μια μεγάλη αύξηση επισκεπτών δυσανάλογη μάλιστα προς το γενικό ποσοστό  αύξησης στη χώρα μας), χωρίς να αλλοιώνει τον παραδοσιακό του χαρακτήρα.      
 
Κατάφερε να ενταχθεί η Πάρος σε Ευρωπαϊκό πρόγραμμα (ΕΣΠΑ)  που αφορά την εγκατάσταση δύο αφαλατώσεων των 1200 κυβικών ημερησίως  και  ενός κεντρικού αγωγού. Έργα των οποίων το ύψος ανέρχεται περίπου στα δύο εκατομμύρια ευρώ,  καθώς όπως θα πει "νερό και αεροδρόμιο είναι έργα υποδομής, και σειρά έχει πλέον το master plan του κεντρικού λιμένα της Πάρου -το οποίο τελειώνει- με στόχο την δημιουργία ενός σύγχρονου λιμανιού για την επόμενη 25ετία.
 
Επιτυχημένη η πρώτη θητεία
 
Ο λόγος για τον δήμαρχο  Πάρου Μάρκο Κωβαίο, ο οποίος σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στο «Λ» θέτει τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων μη διστάζοντας να παραδεχτεί ότι υπάρχουν και προβλήματα τα οποία επιδέχονται μεν βελτιώσεων αλλά δεν επιλύονται οριστικά, όπως το κυκλοφοριακό.
 
Διανύει την πρώτη θητεία του ως δήμαρχος, αλλά με τα κοινά ασχολείται, όπως ο ίδιος δηλώνει, από την ηλικία των έντεκα: «Αντιλαμβάνομαι  το μεγάλο φορτίο  το οποίο έχει αυτή η θέση, σ’ ένα νησί με μεγάλη πορεία ανάπτυξης» σημειώνει, ξεκαθαρίζοντας ότι οι υφιστάμενες υποδομές  δεν είναι σε θέση να ικανοποιήσουν την Πάρο του αύριο: «Οπότε εμείς, εκτός του ότι καταφέραμε  να φτιαχτεί το νέο αεροδρόμιο  που έδωσε μεγάλη πνοή στο νησί, με την στρατηγική που ακολουθούμε στον τομέα του τουρισμού  πετύχαμε μια μεγάλη αύξηση..".
Στο ερώτημα "κατά πόσον η Πάρος διαθέτει τις ανάλογες τουριστικές υποδομές ώστε να ανταπεξέλθει στο μεγάλο ρεύμα τουριστών" η απάντησή του είναι ξεκάθαρη:
«Καταλύματα και εστιατόρια, υπάρχουν. Αυτό ωστόσο που χρειάζεται και εμείς λαμβάνουμε μέριμνα, είναι πρώτα απ’ όλα να διασφαλίσουμε  τα απλά αγαθά, όπως το νερό...και σειρά έχει πλέον το master plan του λιμανιού... Στόχος είναι να φύγει από κει το εμπορικό κομμάτι  που προκαλεί μεγάλη ζημιά τόσο στην εικόνα όσο και την κυκλοφορία. Ήδη έχουμε χωροθετήσει ένα νέο χώρο που θα γίνει το εμπορικό λιμάνι και έχει περάσει από την ΕΣΑΛ . Θέλει πολλά πράγματα ακόμα, αλλά έχει μπει η υποδομή να φτιαχτεί ένα εμπορικό λιμάνι... που θα δώσει μεγάλη πνοή στο νησί».
 
Δεν διστάζει να παραδεχθεί ότι το κυκλοφοριακό αποτελεί  άλυτο πρόβλημα: «Όσον αφορά την Παροικιά το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό. Αυτή τη στιγμή προσεγγίζουν το νησί  πλοία 200 μέτρων αποβιβάζοντας πλήθος οχημάτων. Αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι υπάρχουν πάρα πολλά ενοικιαζόμενα και το κάθε σπίτι διαθέτει τρία αυτοκίνητα  δημιουργεί ένα σοβαρό πρόβλημα ρύθμισης της όλης κατάστασης. Έτσι συνεργαζόμαστε με δύο μελετητικά γραφεία, και πιστεύω ότι  μέχρι τα Χριστούγεννα θα έχουμε  τα αποτελέσματα των μελετών τους, ώστε να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε  το πρόβλημα, γιατί  όπως καταλαβαίνεται δεν λύνεται και το ζητούμενο δεν είναι να τεθούν οι κανόνες αλλά να τηρούνται.
 
«Θα τηρήσετε του κανόνες χωρίς να φοβάστε το πολιτικό κόστος;" είναι η επόμενη ερώτηση. Άμεση και  χωρίς περιστροφές η απάντησή του:  «Δεν ήρθαμε για να γίνουμε καλοί. Εμείς θέλουμε να γίνουμε χρήσιμοι. Στόχος μας είναι να πετύχουμε τα μέγιστα για τον τόπο μας».
 
 
Στόχος η επόμενη επανεκλογή
 
Ο μεγάλος στόχος τόσο του ιδίου όσο και της παράταξής του είναι μια ακόμη θριαμβευτική επανεκλογή, αλλά και η ενεργοποίηση της νέας γενιάς: «Θέλουμε να καταφέρουμε να ξεκολλήσουμε τους νεώτερους… τους 40ρηδες και τους 25ρηδες.., ώστε να πάρουν τα ηνία...  Γνωρίζουμε πανελλαδικά ότι  η νέα γενιά είναι πολύ καλύτερη και πιο μορφωμένη από εμάς … αλλά φοβάται  να κάνει το τόλμημα.  Η πολιτική έχει απαξιωθεί ..όχι τυχαία βέβαια. Όλοι μας έχουμε ένα ρόλο σε αυτή την πατρίδα και όλοι πρέπει να βοηθήσουμε τον τόπο μας... Ο στόχος μας είναι να δώσουμε τα κίνητρα και το έναυσμα στη νέα γενιά να μπορεί να μας εμπιστευθεί και να συνεχίσει εκείνη».
 
Η στρατηγική, «το τι θέλεις για τον τόπο σου», όπως ο κ. Κωβαίος τονίζει είναι αναγκαία για την χάραξη μιας επιτυχημένης τουριστικής πορείας. Αναγκαία ωστόσο προϋπόθεση για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι και η στήριξη του κόσμου και των επιχειρηματικών κλάδων, η οποία όπως λέει, στην περίπτωση της Πάρου δεν είναι όσο πρέπει. Δηλαδή οι επαγγελματίες που κερδίζουν από αυτό, θα ήθελα να είναι πιο ενεργοί... γιατί αυτός ο χώρος είναι όλων μας. Προσπαθήσαμε λοιπόν να δώσουμε κίνητρα, αλλά ουσιαστικά να στοχεύσουμε  σε ορισμένες αγορές. Το πιο σπουδαίο - το οποίο πρέπει να δούμε με όλους τους επαγγελματίες – είναι, όχι το πώς θα έρθει ο τουρίστας … αλλά πως θα είναι ευχαριστημένος… Επεκτείνουμε λοιπόν τις παροχές και τις δραστηριότητες, όσον αφορά τον πολιτισμό, τα μονοπάτια κλπ. Πιστεύω, ότι πρέπει να υπάρχει μια ευγενής άμιλλα μεταξύ των επιχειρηματιών και ο ένας να ανταγωνίζεται στην ποιότητα τον άλλον έτσι ώστε η παροχή υπηρεσιών να ανεβαίνει.  Θεωρώ ότι έχουμε πολύ καλούς επιχειρηματίες . Έχουν πολύ καλά προϊόντα. Διατηρούν αρκετά καλά τις τιμές τους αναφορικά με την αύξηση του ΦΠΑ στο 24%, που ήταν ένα μεγάλο ράπισμα στην τοπική μας οικονομία, γιατί είχαμε άλλες δυνατότητες  με το μειωμένο ΦΠΑ. Βέβαια θα πρέπει να δούμε και το μεταφορικό  ισοζύγιο κάποια στιγμή..».
 
Ευθύβολη στρατηγική
 
"Πως όμως η Πάρος πέτυχε αυτό τον οργασμό  πλοίων"; (40 ημερησίως!!): «Η αγορά το ρυθμίζει αυτό. Εμείς φροντίζουμε να έχουμε ένα καλό νησί και να παρέχουμε τα πάντα  ώστε να θέλει ο άλλος να έρθει» τονίζει. 
 
Παρά την οικονομική δυσπραγία στη τοπική αυτοδιοίκηση τα οικονομικά του Δήμου Πάρου όχι μόνο δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα αλλά αντιθέτως αυξάνουν τα αποθεματικά τους: «Καταφέραμε να κάνουμε βήματα και να συμμετέχει και ο πολίτης. Δηλαδή όταν θέλουμε να κάνουμε κάτι, λέμε βοηθήστε κι εσείς. Ευτυχώς οι περισσότεροι βοηθούν. Αυτοί που δεν μπορούν, τους βοηθούμε εμείς. Πιστεύω ότι αυτή είναι η συνταγή» λέει ο κ. Κωβαίος και συνεχίζει: «Ο Δήμος Πάρου είναι σε πολύ καλή οικονομική κατάσταση, σε αντίθεση με πάρα πολλούς δήμους  που είναι στα κόκκινα πανελλαδικά. Εμείς αυξάνουμε τα αποθεματικά μας κάθε φορά, σημειωτέον χωρίς να αυξάνουμε τα δημοτικά τέλη.. Ουσιαστικά δίνουμε κίνητρα ανάπτυξης. ..Ένα κυκλαδονήσι, πρέπει να διατηρήσει τα χαρακτηριστικά του, και γι’ αυτό το λόγο αντιδρούμε στις ανεμογεννήτριες».
 
Αντίδραση στις ανεμογεννήτριες
 
Η επικείμενη εγκατάσταση ανεμογεννητριών στο νησί έχει θέσει τους κατοίκους σε συναγερμό και ήδη βρίσκονται στα κάγκελα για την αποτροπή μιας τέτοιας εξέλιξης: «Είναι τέσσερα τα νησιά για το έργο.  Η Άνδρος, η Τήνος, η Πάρος και η Νάξος.  Εμείς θέλουμε να διατηρήσουμε την φυσιογνωμία των νησιών μας και έχουμε κοινή πορεία και με τους τέσσερις. Ζήτησα βοήθεια και από την περιφερειακή και από την Κεντρική Ένωση Δήμων για το ζήτημα αυτό και μας στηρίζουν.  Έχει φτιαχτεί ένα συντονιστικό όργανο , και η  Περιφερειακή Ένωση  Δήμων με έχει ορίσει ως συντονιστή και των τεσσάρων. Το παλεύουμε και πρέπει να κερδίσουμε, γιατί έχουμε υποχρέωση να διατηρήσουμε αυτά τα νησιά στο παραδοσιακό επίπεδο... δεν μπορείς σ’ ένα λόφο 250 μέτρων να τοποθετείς 100 μέτρα ανεμογεννήτρια.  Είναι δυσανάλογο.  Δεν μπορείς να κάνεις τα κυκλαδονήσια,  που προσφέρουν  στην Εθνική Οικονομία μέσω του τουρισμού, εργοτάξια  ηλεκτρικής ενέργειας. Εμείς δεν έχουμε διάθεση να χάσουμε.» 
 
«Εμείς δεν παραλάβαμε καμένη γη»
 
Καταλήγοντας, ο κ Κωβαίος δηλώνει ανεκτικός στη όποια καλοπροαίρετη κριτική και αναφερόμενος στους προκατόχους του δηλώνει ότι παρέδωσαν τον δήμο σε καλή οικονομική κατάσταση στην παράταξή του: «Δεν είμαστε από αυτούς που θα κατηγορήσουν  ότι  βρήκαν καμένη Γή. Δεν βρήκαμε. .. Εμείς  απλώς δείξαμε μια διαφορετική ορμή ως προς το πώς μπορεί αυτό το νησί να πάει μπροστά και καταφέραμε να εκλεγούμε.  Η αντιπολίτευση, και με τις  αντιδράσεις της, πολλές φορές βοηθάει  την δημοτική αρχή. Εγώ τις δέχομαι τις αντιδράσεις . αυτό που δεν δέχομαι είναι η κακία και η μικροπολιτική. Ακόμα και η κριτική προσφέρει μια εμπειρία.
 
Στο ερώτημα γιατί θα  ξανασχοληθεί με την πολιτική στις επόμενες εκλογές, η απάντηση είναι "για να τελειώσουμε το έργο μας". Στις προηγούμενες εκλογές είχαμε πάρει ένα ποσοστό της τάξης του 60%. Δεν υπάρχει παρακάτω , μόνο παραπάνω. .. Σε κάποιος συμπολίτες  που διαφωνούν λέω : «Εμείς σας δώσαμε ένα πρόγραμμα που λέγαμε αυτό θέλουμε να κάνουμε. Μας ψηφίσατε γι’ αυτό κι έχουμε υλοποιήσει το 70%. Δεν βγήκαμε να κάνουμε αυτό που είπατε εσείς. Αν λοιπόν δεν το είδατε, φταίτε εσείς. Εμείς θα φταίμε αν δεν το υλοποιήσουμε. Κι εγώ ειλικρινά σας λέω, είμαι τόσο ευχαριστημένος που πετυχαίνουμε,  και θα ξεπεράσουμε, αυτό τον στόχο.. . Ξέρουμε τον καθένα προσωπικά... Βλέπουμε το κάθε πρόβλημα και θα λύσουμε ότι μπορούμε και κάτι παραπάνω.  Ορισμένα, όπως το κυκλοφοριακό, δεν λύνονται, ωστόσο προσπαθούμε».