Η άλλη πλευρά του πολιτισμού... (σχολιάζει η Λίτσα Χαραλάμπους)

Η άλλη πλευρά του πολιτισμού... (σχολιάζει η Λίτσα Χαραλάμπους) Σύρος - Ερμούπολη - «Η μουσική είναι ο μεσάζων ανάμεσα στον πνευματικό και τον αντιληπτό κόσμο»  Λούντβιχ βαν Μπετόβεν

«Η μουσική είναι ο μεσάζων ανάμεσα στον πνευματικό και τον αντιληπτό κόσμο»  Λούντβιχ βαν Μπετόβεν

 
Η ποιότητα είναι εδώ
 
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΣΜΟΥ μεταδίδει ο διεθνούς φήμης καταξιωμένος Ελληνοαμερικανός μαέστρος Πήτερ Τιμπόρις αφού στον απόηχο του φετινού Διεθνούς Φεστιβάλ Αιγαίου, ανακοίνωσε, από τη Νέα Υόρκη, τα σχέδιά του από το περασμένο καλοκαίρι  για το 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Αιγαίου το οποίο θα διεξαχθεί στο  θέατρο  στις 16 με 29 Ιουλίου. Και αφού διανύουμε αισίως το σωτήριον έτος 2017 καιρός να το γνωστοποιήσουμε .
 
ΟΥΚ ΟΛΙΓΕΣ ΦΟΡΕΣ έχουμε αναφερθεί στο εν λόγω φεστιβάλ όπερας το οποίο αναμφισβήτητα αποτελεί διαχρονική υπόσχεση στην αναβάθμιση της  πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Μια διέξοδος με κλασικά ταξίδια που διηγείται παγκόσμιες ιστορίες χωρίς να παραλείπεται το γεγονός προβολής του θεάτρου  καθώς  ο Πήτερ τονίζει ιδιαιτέρως και με μεγάλα γράμματα ότι το φεστιβάλ θα διεξαχθεί  στη Σύρο στο ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΠΟΛΛΩΝ (1864). Δεν ξέρω καλλίτερο αγγελιοφόρο τέτοιας ποιοτικής προβολής του τόπου μας. (η φωτο είναι του Στέφανου Μαμίδη)
 
 
Ο_ΕΜΠΝΕΥΣΤΗΣ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ σημειώνει ακόμη  ότι για πέμπτη συνεχή χρονιά, η ορχήστρα Pan-European Philharmonia από τη Βαρσοβία της Πολωνίας θα είναι η ορχήστρα του Φεστιβάλ η οποία ιδρύθηκε από τον Πήτερ Τιμπόρις που είναι και ο μουσικός διευθυντής της. Ο Jakub Fiebig είναι ο εκτελεστικός διευθυντής της.  Το Διεθνές Φεστιβάλ Αιγαίου είναι παραγωγή της MidAmerica Productions και της MIDAM INTERNATIONAL της Νέας Υόρκης, με την υποστήριξη του Δήμου Σύρου- Ερμούπολης. Το πραγματικά σημαντικό είναι ότι  για δεύτερη χρονιά υπάρχει  χορηγία της τάξης των 50.000 € από τον Kurt Schwartz στο Μόναχο και από τον Φοίνικα για την ορχήστρα από τη Βαρσοβία.
 
 
 
ΣΤΙΣ 8 ΙΟΥΛΙΟΥ, για την "εκκίνηση του Φεστιβάλ", το Greek Opera Studio θα παρουσιάσει δεξίωση και συναυλία στους Κήπους του Παλιού Δημαρχείου στη Ντελαγκράσια  (στη φωτο η γενική διευθύντρια του Greek Opera Studiο,  Eilana Lappalainen), ενώ σημαντικά δρώμενα του φετινού Φεστιβάλ περιλαμβάνουν:  
 
Συναυλία της έναρξης στις 16 Ιουλίου, η οποία θα περιλαμβάνει την ηρωική και πολυαγαπημένη 5η Συμφωνία του Μπετόβεν και ένα μεγάλο χορωδιακό έργο το οποίο θα ερμηνευτεί από τέσσερις χορωδίες των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής καθώς και μέλη της Χορωδίας του Πανεπιστημίου της Πάτρας. Περαιτέρω παραστάσεις με διαφορετικό ρεπερτόριο θα ακολουθήσουν στις 18, 20 και 22 Ιουλίου.
 
 
 
 
ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ της δραματικής όπερας Madama Butterfly του Πουτσίνι, υπό τη διεύθυνση του Giovanni Pacor, στις 17, 19, 21 και 23 Ιουλίου ενώ  στο ναό  του Αγίου Νικολάου, την ετήσια a cappella συναυλία θρησκευτικής μουσικής με χορωδίες από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής "Στο Ηλιοβασίλεμα" στις 21 Ιουλίου. Οι παραστάσεις που θα κλείσουν φέτος το Φεστιβάλ, στις 30 και 31 Ιουλίου θα σημάνουν την επιστροφή στο Φεστιβάλ του Σκηνοθέτη και Χορογράφου Renato Zanella  (στη φωτο στο θέατρο Απόλλων με την Μιμή Ντενίση και την αείμνηστη Κυβέλη Θεοχάρη αλλά και ενώ υποκλίνεται στο κοινό που τον αποθεώνει) ο οποίος θα φέρει μέλη του Εθνικού Μπαλέτου Βουκουρεστίου για δύο παραστάσεις Γκαλά και το Greek Opera Studio παρουσιάζει τον Casanova  (βασισμένο στον Don Giovanni του Μότσαρτ) ένα Liederabend, ένα Γκαλά, μια βραδιά με μιούζικαλ και ειδικές παραστάσεις για παιδιά με τον τίτλο "Bravo, Brava."
 
 
 
 ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΘΕΙ ότι περισσότεροι από 350 καλεσμένοι καλλιτέχνες από 20 χώρες θα παρευρίσκονται στο νησί εξαιτίας του 13ου  Φεστιβάλ Αιγαίου. Η προπώληση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει την 1η Απριλίου 2017 στο Θέατρο Απόλλων όπως επίσης και στο διαδίκτυο, στο www.ticketservices.gr.
 
Και εκείνη καθυστέρησε
 
ΠΑΝΤΩΣ  ΠΑΡΑΜΕΝΕ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΟ μέχρι την 1η Φεβρουαρίου η απάντηση της αντιδημάρχου για την χρηματοδότηση της συναυλίας της Πλατείας Μιαούλη κόστους 20.000 ευρώ για την  23η Ιουλίου 2017 όπου θα παρουσιαζόταν αφιέρωμα στην Μαρία Κάλλας. Η ημερομηνία λήξης για την απάντηση της κ. Μενδρινού ήταν η 1η Φεβρουαρίου. Συγκεκριμένα ο Πίτερ Τιμπόρις έγραφε στην κ. Μενδρινού σε σημείωμα το  οποίο έστειλε μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων: «Αγαπητή Θωμαή: Ελπίζω να είσαι καλά και να πέρασες όμορφες γιορτές. Γράφω για να σου υπενθυμίσω ότι η διορία για τη χρηματοδότηση για τη συναυλία της Πλατείας  (20.000ευρω) για τη συναυλία της 23ης Ιουλίου 2017 στην Πλατεία είναι: 1 Φεβρουαρίου 2017. Αν δεν λάβω επιβεβαίωση για επιχορήγηση 20.000ευρω για αυτήν την ειδική συναυλία--αφιέρωμα στη Μαρία Κάλλας -τότε θα κάνουμε τη Madama Butterfly στο Θέατρο Απόλλων"
 
 
ΚΑΙ_ΕΚΕΙΝΗ ΑΠΑΝΤΗΣΕ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΜΕΝΑ για μια συναρπαστική εκδήλωση η οποία θα έφερνε στον λαό αυτό που δεν μπορεί να απολαύσει πληρώνοντας. Απάντησε ότι δεν μπορεί να την χρηματοδοτήσει  γιατί δεν έχουν οικονομικούς πόρους». ¨Η συναυλία στην πλατεία Μιαούλη είναι μια συνταγή δοκιμασμένη αφού την πρώτη φορά που ο Πίτερ Τιμπόρις έφερε την κλασική μουσική στην συγκεκριμένη πλατεία χάλασε ο κόσμος. Υπάρχουν ντοκουμέντα που έχουν καταγράψει την ασφυκτική ανταπόκριση των ανθρώπων που έδειξαν ότι διψούν για ένα σπάνιο θέαμα.  Αυτόπτρια μάρτυς υπήρξα περιστατικών όπου συμπολίτες μας και όχι μόνο, έσπευδαν να κουβαλήσουν πολυθρονίτσες παραλίας (φωτο)  ή και σκαμνάκια από τα σπίτια τους προκειμένου - ακόμη και διαπληκτιζόμενοι- να εξασφαλίσουν μια θέση για τον περίφημο κύκλο τραγουδιών Κάρμινα Μπουράνα του Καρλ Ορφ με τίτλο "Κάτω από τα Αστέρια" . Θέαμα και άκουσμα που έγινε αφορμή επισκέπτες μας να επιλέξουν ως τόπο διαμονής τους τη Σύρο εκτιμώντας το υψηλό πολιτιστικό επίπεδο. Κάτι απόλυτα επιτυχημένο (και μάλιστα όταν η συναυλία αφορά την Μαρία Κάλλας) που δεν υλοποιείται αφού ο δήμος δεν διαθέτει τα 20.000 ευρώ. Εκτός και αν βρεθεί κάποιος φιλόμουσος  σπόνσορας  και χαρίσει στην νεοκλασική μας πλατεία αυτό που της αξίζει.  
 
 
 
... και άλλα
 
"Σκέψεις από µια σταδιοδρομία Μουσικής Δημιουργίας"
 
ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΟΥΝ - μετά την πρόσφατη περιπέτεια υγείας του- οι σκέψεις του Πήτερ Τιµπόρις που μας έστειλε από την Βενετία. Σκέψεις και αυτοβιογραφικά στοιχεία αυτογνωσίας  που εντείνουν την προσωπικότητα του ανθρώπου που επέλεξε τον τόπο μας για να μένει αρκετό χρόνο της ζωής του στο αγαπημένο του "Δανί".
Διηγείται λοιπόν: 
 
 "ΆΡΧΙΣΑ ΝΑ ΚΟΙΤΑΖΩ ΠΙΣΩ στα -πάνω από 60- χρόνια µου μουσικών σπουδών και συναυλιών που ξεκίνησαν το 1952 όταν πήρα τα πρώτα μαθήματα πιάνου από την κυρία Μέγιερ σε ηλικία 5 ετών και δύο χρόνια έπειτα που έγινα οργανίστας στην ορθόδοξη εκκλησία του Αγ, Σπυρίδωνα στο Σεµπόγιαν (Sheboygan) του Γουϊσκόνσιν (Wisconsin)- ο πατέρας µου οδοντίατρος στο επάγγελμα,  ήταν ο διευθυντής της χορωδίας . Ως προς το γιατί και πως ξεκίνησε να µε απασχολεί η μουσική δεν είμαι σίγουρος. Όμως, τι είναι αυτό που αποκόμισα  τελικά από όλη αυτή την πορεία σκέψης πάνω στις σπουδές, στην προετοιμασία και στην μουσική πράξη;...
 
...ΆΡΧΙΣΑ ΝΑ ΓΡΑΦΩ ΑΥΤΑ ΤΑ «ΟΥΣΙΩΔΗ» του «µμουσικού κόσμου µου» από τότε που ο κόσμος αυτός πρωτοξεκίνησε σε εκείνη την πόλη της Λίµνης Μίτσιγκαν και συνέχισε στο Πανεπιστήμιο του Γουισκόνσιν, µε τα βασικά απολυτήρια (BM) και στη συνέχεια το Μάστερ (MS) και στο πανεπιστήμιο του Ιλινόϊ µε το µμεταπτυχιακό
µου (Ed.D.). Από εκεί και έπειτα για τα επόμενα 10 χρόνια, δίδαξα μουσική σε µια σχολή πιάνου, σε δημόσιο γυμνάσιο και λύκειο, σε ιδιωτικό κολλέγιο νέων και σε πανεπιστημιακό επίπεδο, µε όλα τα παραπάνω να συνεισφέρουν στην απόφασή µου να μετακομίσω το 1983 στην Νέα Υόρκη και να δημιουργήσω εκεί την εταιρία µου MidAmerica Productions και MidAmerica International. Αυτή η κίνησή µου ωθήθηκε από την επιθυμία µου να βρω την μεγαλύτερη ποικιλία και τις προκλήσεις που πίστευα ότι άξιζα να έχω στη ζωή µου..
 
.."ΤΩΡΑ, ΜΕΤΑ ΑΠΟ 35 ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ και πάνω από χίλιες συναυλίες στην πόλη αυτή αλλά και ανά τον κόσμο ως μαέστρος και Ιμπρεσάριος, γράφω και πάλι για τα όσα έχω αποκομίσει  καθώς μεγάλωνα και εξελισσόμουν  σαν μουσικός και ειδικότερα ως μαέστρος",  σημειώνει χαρακτηριστικά  παραθέτοντας κάποια στοιχεία που τα εφάρμοσε για να φτάσει εδώ που έφτασε όπως το: "Γνώθι σ Αυτόν" αφού πάντα θεωρούσε ότι το να γίνει μουσικός ήτα ο μοναδικός δρόμος που ήθελε να ακολουθήσει στη ζωή αλλά και η καλή γνώση του έργου που θέλει να διευθύνει: "να το κατέχεις πριν σηκώσεις τα χέρια σου". Επίσης να διαλέγει μουσική που να αξίζει τον πολύτιμο χρόνο του και να διευθύνει το κατά δύναμιν από μνήμης: "Το να κοιτάς την παρτιτούρα την ώρα που διευθύνεις περιορίζει δραματικά την ακουστική σου πρόσληψη. Όπως έλεγε και ο σπουδαίος μαέστρος Χέρµπερτ φον Κάραγιαν: «∆εν υπάρχει εκεί τίποτε άλλο για να κοιτάς εκτός από τους ερμηνευτές σου οπότε, άκου (και) µε τα µάτια σου»(!)
 
ΣΤΗΝ ΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΣΗΣ ότι ο μαέστρος οφείλει να γνωρίζει τουλάχιστον τέσσερις  γλώσσες οφείλεται στο ότι μιλά  πολύ καλά και Λατινικά, Ιταλικά, Γερμανικά, Γαλλικά, καθώς σε αυτές τις γλώσσες συγκεντρώνεται η συντριπτική πλειονότητα της σημαντικότερης δυτικής μουσικής παραγωγής. Εφάρμοσε ακόμη και εφαρμόζει να παρακολουθεί και άλλους μαέστρους : "Συστήνω την εξοικείωση µε τις ψηφιακά κινηματογραφημένες  ζωντανές συναυλίες της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, καθώς επίσης µε τις αρχειακές της και τις συνεντεύξεις της. Αυτό έγινε για εμένα  µια πολύτιμη  διδακτική πηγή για όλο το ρεπερτόριο που διαθέτει σπουδαία αυτή ορχήστρα µε τους  εκλεκτούς προσκεκλημένους  μαέστρους της ήδη από την δεκαετία του ’30. Ένθερμα  συστήνω να δείτε στο YouTube το “The Art of Conducting: Great Conductors of the Past”. (στη φωτο με τον παγκοσμίου φήμης αναγνωρισμένο βιολονίστα και μαέστρο Λεωνίδα Καβάκο ο οποίος ανακηρύχθηκε κορυφαίος µμουσικός του κόσμου, καθώς το απονεμήθηκε το βραβείο Léonie  Sonning Music Prize 2017)
 
 
Ο ΠΗΤΕΡ ΤΙΜΠΌΡΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΕΙ: "Μην «υπέρ-διευθύνεις». Οι μαέστροι μπορούν να παράγουν μουσική αλλά δεν παράγουν ήχο. Άσε τους καλλιτέχνες να τραγουδήσουν. Άσε τους να παίξουν. Οι μεγάλες χειρονομίες χρειάζονται µόνο κατά τη διάρκεια που θα θέλεις να καθοδηγήσεις την ερμηνεία, να εντείνεις τη δραματικότητα, και να σμιλέψεις τις ευαίσθητες στιγμές. Δεν υπάρχει καλύτερη συνεργασία μεταξύ μαέστρου και συνόλου παρά όταν οι ερμηνευτές θέλουν να παίξουν μαζί του. Όταν αυτό συμβαίνει, δεν υπάρχει όριο ως προς το τι μπορεί να ζητήσει από τους ερμηνευτές ο μαέστρος και τότε είναι δυνατό να υπάρξει μαγεία. Και τέλος, από τον Φερναντο Πεσόα (1888-1935) Ποιητή, Συγγραφέα, Κειµενογράφο, Φιλόσοφο: «Η αξία της Ζωής δεν σχετίζεται µε την διάρκειά της αλλά µε την έντασή της. Κάνε τη (ζωή) να πρόκειται για αξέχαστες στιγμές, ανεξήγητα γεγονότα, ασύγκριτους ανθρώπους». (στη φωτο με ένα από τους σημαντικότερους  σύγχρονους έλληνες μουσικοσυνθέτες, μικρασιατικής και κρητικής καταγωγής,  Μίκη Θεοδωράκη στο Θέατρο Απόλλων)