«Να προβάλλουμε την Νησιωτικότητα»

«Να προβάλλουμε την Νησιωτικότητα» _ Συρος - Ερμούπολη - Βασίλης Καραγιάννης (Περιφερειακός Δ/ντης Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου)

Βασίλης Καραγιάννης (Περιφερειακός Δ/ντης Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου)

 
Πάμπολλα  τα προβλήματα και οι ιδιαιτερότητες που αντιμετωπίζει η Εκπαίδευση στην Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, με κυριότερο αυτό της πολυνησιωτικότητας, όπως τονίζει σε δηλώσεις του ο Περιφερειακός Δ/ντης Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου Βασίλης Καραγιάννης: «Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έχει πολλά προβλήματα και ιδιαιτερότητες. Βλέπε Νησιωτικότητα, την οποία επίμονα προσπαθούμε, με όλους τους τρόπους και πολύ επίμονα, να την προβάλουμε προς την Κεντρική Διοίκηση, αλλά και όπου σταθούμε και βρεθούμε».
 
του Γιώργου Αλβέρτη
 
Άμεση η κάλυψη των κενών σε προσωπικό
 
Όπως σημειώνει, η κάλυψη των κενών με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό είναι πολύ δύσκολη υπόθεση, σπεύδοντας ωστόσο να προσθέσει  ότι τουλάχιστον τα δύο τελευταία χρόνια αυτά καλύπτονται σχετικά έγκαιρα με την πρόσληψη αναπληρωτών δασκάλων και καθηγητών: «Φέτος δεν μπορούμε να πούμε ότι είχαμε προβλήματα με το προσωπικό. Καλύψαμε αρκετά νωρίς όλες τις θέσεις, αλλά και όπου τυχόν δημιουργούνται κενά, τα καλύπτουμε σχετικά σύντομα. Του χρόνου, όπως με ενημέρωσαν από το Υπουργείο, οι αιτήσεις για τις προσλήψεις των αναπληρωτών θα γίνουν μέσα στον Απρίλιο, έτσι ώστε πολύ νωρίς να κινηθούν οι διαδικασίες μέσω ΑΣΕΠ και να καταφέρουμε στις 11 του μηνός όλοι οι εκπαιδευτικοί, κι αν όχι όλοι το 90% αυτών, να είναι στις σχολικές μονάδες».
 
Επιμόρφωση και αναμόρφωση
 
Πέραν αυτού, βαρύτητα δίνει στην επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Αυτό είναι ένα πολύ δύσκολο θέμα γιατί έχει να κάνει με την καρδιά της δουλειάς μας. Ο επιμορφωμένος και ενημερωμένος εκπαιδευτικός, αυτός που αισθάνεται ότι κάποιος ενδιαφέρεται γι’ αυτόν, αποδίδει καλύτερα. Επιδίωξή μας, λοιπόν, είναι επαγγελματίες με υψηλό φρόνημα». 
 
Στην επισήμανση, ωστόσο, ότι πολλοί μαθητές αγνοούν το τι γιορτάζουμε στις Εθνικές Επετείους, απαντά: «Πράγματι συμβαίνει αυτό. Όταν συμβαίνει, θεωρώ ότι είναι ένα πολυπαραγοντικό γεγονός. Μπορεί να οφείλεται και στον εκπαιδευτικό αλλά και σε μια συνολικότερη κατάσταση οργάνωσης του εκπαιδευτικού συστήματος».
 
Εκτιμά, επίσης, ότι η αναδιοργάνωσή του υφιστάμενου Εκπαιδευτικού Συστήματος είναι αναγκαία: «Ο χρόνος που μένει ο μαθητής στο σχολείο είναι περιορισμένος. 8πμ έως 2μμ. Μέσα σε αυτό το χρόνο πρέπει να γίνουν όλες οι δραστηριότητες του μαθητή. Άρα είναι πολύ σημαντικό να αποφασίσουμε τι πρέπει να μάθει, το πώς, και σε ποια ηλικία, λαμβάνοντας
 
υπόψη τους όποιους περιορισμούς».
Τονίζει δε, ότι η Πολιτεία οφείλει να αναγνωρίσει και να κατανοήσει τις δυσκολίες που υπάρχουν και να παρέμβει αποτελεσματικά για την υπέρβασή τους: «Κι εδώ βέβαια έρχομαι κι εγώ, που βεβαίως έχω την ευθύνη μου την αναγνωρίζω, να είμαι πάντα αποτελεσματικός, να αντιδρώ άμεσα σε ό,τι προκύπτει, δεδομένου ότι είμαι εκπρόσωπος της Πολιτείας και της Κυβέρνησης»
 
Σημαίνων ο ρόλος της Ιστορίας
 
Παράλληλα, υπογραμμίζει  ότι «Εθνικοί Λόγοι» επιβάλουν η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου να αποτελεί πρώτη προτεραιότητα. Ορμώμενοι από αυτό, θέτουμε υπόψη του τις αλλαγές που επιχειρούνται στα σχολικά βιβλία των Θρησκευτικών και της Ιστορίας με την απαλοιφή σημαντικών κεφαλαίων της ιστορικής μας μνήμης, καθιστώντας του σαφές ότι «Λαός που δεν γνωρίζει την Ιστορία του είναι υποχρεωμένος να την ξαναζήσει».
 
«Δεν γνωρίζω επακριβώς τις αλλαγές που επιχειρούνται στα βιβλία», απαντά και συνεχίζει λέγοντας: «Υπάρχουν διάφορες προσεγγίσεις σε αυτό το θέμα. Για παράδειγμα, μια λέει ότι δεν πρέπει να θυμόμαστε διαφορά πράγματα. Εγώ δεν είμαι αυτής της άποψης. Πρέπει να τα θυμόμαστε όλα και τα πράγματα όπως είναι. Συμφωνώ απολύτως με αυτό που αναφέρατε παραπάνω. Πρέπει να έχουμε γνώση όλων των γεγονότων. Πως συνέβησαν και χωρίς αλλοιώσεις. Πρέπει μέσα από τον επίπονο αυτό διάλογο να δούμε τι λάθη έχουμε κάνει εμείς στην Ιστορία και τι λάθη έχουν κάνει οι άλλοι, ώστε να μην επαναληφθούν. Δηλαδή καθαρά πράγματα και όλα στο φως». 
 
Όσον αφορά τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό των σχολικών μονάδων, υπογραμμίζει  ότι η κατάσταση πάμπολλων σχολικών κτιρίων δεν είναι αρμόζουσα,  με την Σύρο να αποτελεί φωτεινή εξαίρεση, και  αναφερόμενος στον εργαστηριακό εξοπλισμό τονίζει  ότι μέχρι τον ερχόμενο Ιούνιο ή το αργότερο Σεπτέμβριο, με την αρωγή της Περιφέρειας, οι όποιες ανάγκες θα έχουν καλυφθεί στο σύνολο των νησιών.
 
Οικονομικά κίνητρα από την Πολιτεία
 
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, κάνει γνωστό ότι οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στα νησιά αντιμετωπίζουν πληθώρα προβλημάτων, απευθύνοντας έκκληση στους δημάρχους και τις τοπικές κοινωνίες να τους παράσχουν χείρα βοηθείας: «Πολλοί συνάδελφοι πάνε σε νησιά και, ή βρίσκουν δύσκολα στέγη ή είναι πάρα πολύ υψηλά τα ενοίκια. Υπήρξαν, λοιπόν, περιπτώσεις όπου εκπαιδευτικοί αναγκάστηκαν να παραιτηθούν. Εγώ προσωπικά σας το λέω, δεν θα μπορούσα να πάω ποτέ. Θα έλεγα όχι,  πιο καλά να κάνω μια άλλη δουλειά». Παράλληλα, εστιάζει και στα προβλήματα μετακίνησής τους με τις αστικές συγκοινωνίες, σημειώνοντας ότι η Πολιτεία επιβάλλεται να μεριμνήσει για τη θέσπιση μειωμένου κόμιστρου: «Θα στείλω μια επιστολή στους αρμοδίους όπου θα περιγράφω αυτές τις καταστάσεις, ζητώντας να δοθούν κάποιες λύσεις».
 
«Έτοιμοι για τις Πανελλήνιες»
 
Πανέτοιμη για τις πανελλαδικές εξετάσεις είναι, σύμφωνα με τα λεγόμενά  του,  η Περιφερειακή Δ/νση Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου για τις προσεχείς πανελλαδικές εξετάσεις, υπογραμμίζοντας ότι δεν θα  υπάρξει το παραμικρό πρόβλημα κατά τη διάρκεια διεξαγωγής τους.
 
Στο ερώτημα, ωστόσο, αν θεωρεί αξιόπιστο αυτό τον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών, εμφανίζεται προβληματισμένος: «Και αυτό το θέμα, της εισαγωγής δηλαδή  των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι πολυπαραγοντικό και έχει να κάνει, - τουλάχιστον εγώ εκεί  έχω καταλήξει - με την πολιτιστική κατάστασή μας ως λαού, και τις νοοτροπίες που έχουμε. Δεν είναι τόσο απλό αυτό. Είναι ένα πολύ δύσκολο θέμα. Θα συμφωνήσω μαζί σας ότι δεν είναι ένα δίκαιο σύστημα το ισχύον και θα ‘λεγα ούτε αξιόπιστο, ωστόσο είναι αδιάβλητο. Θα πρέπει να σκεφτούμε πολύ σοβαρά ως κοινωνία και φυσικά ως πολιτική ηγεσία για το αν θα πρέπει να κάνουμε κάποιες αλλαγές».  
 
Τέλος,  όπως λέει,  η παρέμβαση των γονιών κατά κύριο λόγο βοηθά το έργο του εκπαιδευτικού, επισημαίνει ωστόσο ότι δεν εκλείπουν και οι περιπτώσεις που δημιουργεί προβλήματα. Απευθύνει, λοιπόν, έκκληση σε όλους τους γονείς να συνδράμουν πιο ενεργά στο έργο που επιτέλλουν οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, σπεύδοντας να καυτηριάσει το γεγονός ότι - σε αρκετές περιπτώσεις - ο ρόλος τους περιορίζεται απλά και μόνο στη εκλογή ενός προέδρου και πέραν τούτου ουδέν.