«Προς το παρόν είμαστε χαμένοι...»

«Προς το παρόν είμαστε χαμένοι...» - Σύρος - Ερμούπολη - Γιάννης Πιταούλης για το Στρατόπεδο «Ζαφείρη»

Γιάννης Πιταούλης για το Στρατόπεδο «Ζαφείρη»

 
Συνέντευξη στον Θεοδόση Δανάμπαση
 
 
Δυναμική παρέμβαση με μηνύματα ένθεν κακείθεν κάνει ο πρώην δημοτικός σύμβουλος Γιάννης Πιταούλης, με αφορμή την κωλυσιεργία που παρατηρείται στο θέμα της αξιοποίησης του Στρατοπέδου Λγου Ζαφείρη και τους άνευ περιεχομένου πανηγυρισμούς της Δημοτικής Αρχής, η οποία δεν έχει παρουσιάσει κάτι μεστό για το ζήτημα.
 
Σύντομα συμπληρώνεται ένας σχεδόν χρόνος από την υπογραφή του Μνημονίου Συναντίληψης ανάμεσα στον Δήμο Σύρου-Ερμούπολης και την ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας…
 
Όντως, η ημέρα αυτή χαρακτηρίστηκε από την Δημοτική Αρχή ως ημέρα ορόσημο για τον τόπο μας. Στο πλαίσιο αυτό υπήρξε πανηγυρική υποδοχή του υπουργού Εθνικής Άμυνας, η οποία έγινε μετά «Βαΐων και Κλάδων».
 
Η όποια επίσημη αντίδραση για την αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ που πραγματοποιήθηκε λίγες ημέρες αργότερα, εκφράστηκε σύντομα στην αρχή του λόγου του Δήμαρχου, την οποία στην συνέχεια ακολούθησαν οι θερμές ευχαριστίες προς τον κύριο Υπουργό. Έτσι, μολονότι μέχρι σήμερα δεν έχει παρουσιαστεί κανένα συγκεκριμένο σχέδιο που να δικαιολογεί τους πανηγυρικούς χαρακτηρισμούς, το θέμα επανήλθε στην τοπική επικαιρότητα πρόσφατα λόγω της σχετικής ανάθεσης παροχής υπηρεσιών για την αξιοποίηση του στρατοπέδου.
 
Πράγματι, η ύπαρξη επιχειρησιακού σχεδιασμού συνιστά απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να μετουσιωθούν τα πανηγυρικά δελτία τύπου σε πραγματικότητα. Δυστυχώς, σήμερα με ευθύνη της Δημοτικής Αρχής δεν υπάρχει επιχειρησιακό σχέδιο όχι μόνο για το στρατόπεδο αλλά για όλο το νησί.
 
Και έτσι επιλέχτηκε από την Δημοτική Αρχή η λύση της απευθείας ανάθεσης σε συγκεκριμένη μελετητική εταιρεία…
 
Tο κενό αυτό επιχειρείται να καλυφθεί από την Δημοτική Αρχή μέσα από την διαδικασία της απευθείας ανάθεσης σε συγκεκριμένη εταιρεία. Στην ίδια εταιρεία, μάλιστα, έχει ανατεθεί παρόμοια μελέτη για τη σύνταξη MASTER PLAN για στρατόπεδα που βρίσκονται στον Δήμο Πρέβεζας. Όπως καταλαβαίνει κανείς, δύσκολα μπορεί κανείς να αποδείξει ότι η απευθείας αυτή ανάθεση δεν έγινε σύμφωνα με τις υποδείξεις - κατευθύνσεις του αρμόδιου Υπουργείου. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, γίνεται αντιληπτό ότι ο Δήμος μας δεν έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων και ακολουθεί τα παραγγέλματα της ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ.
 
Πολλοί, ωστόσο, και από την πλευρά της παράταξής σας θεωρούν ότι είναι λειτουργική αυτή η κίνηση από πλευράς Δήμου…
 
Εδώ θα μου επιτρέψετε να κρατήσω τις επιφυλάξεις μου. Πιστεύω ότι, ο χειρισμός που γίνεται και σε αυτό το σημαντικό θέμα προδίδουν προχειρότητα στο σχεδιασμό και οι όποιες ενέργειες γίνονται σε σαθρό υπόβαθρο.
 
Συγκεκριμένα, ο Δήμος αναθέτει μια μελέτη για αξιοποίηση ενός ακίνητου που δεν του ανήκει. Αυτή η ανάθεση δεν γίνεται στο πλαίσιο μιας προγραμματικής σύμβασης, αλλά ενός γενικού μνημονίου συνεργασίας.
 
Το συγκεκριμένο ακίνητο, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνα το προωθεί στο διαδίκτυο προς αξιοποίηση σε ενδιαφερόμενους επενδυτές, χωρίς να τίθεται κάποιος περιορισμός σε σχέση με τη δραστηριότητα που θα αναπτυχθεί.
 
Την ίδια στιγμή, παρακάμπτει την Υπηρεσία Προγραμματισμού και την Τεχνική Υπηρεσία για την σύνταξη μια μελέτης που, σύμφωνα με τον ισχύοντα οργανισμό του Δήμου, έχουν την ευθύνη να συντάξουν.
 
Ναι αλλά η Δημοτική Αρχή επικαλείται ότι η μελέτη αυτή δεν μπορεί να γίνει εκ των έσω…
 
 Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθεί ότι ο πρώην Δήμος Ερμούπολης, με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, είχε προχωρήσει στην πολεοδόμηση του στρατοπέδου προς όφελος των δημοτών και της πόλης, χωρίς καν να διαθέτει τότε ξεχωριστή Υπηρεσία Πολεοδομίας.
 
Σήμερα, ενώ ο ενιαίος Δήμος διαθέτει Πολεοδομία, αναθέτει σε ιδιώτη τον έλεγχο του ισχύοντος και προβλεπόμενου πολεοδομικού καθεστώτος και την ευρύτερη περιοχής. Αναθέτει τη σύνταξη των όρων της προγραμματικής σύμβασης στην εταιρεία, ενώ αυτή μπορεί ομοίως να γίνει από τις υπηρεσίες του Δήμου και την Νομική του Υπηρεσία.
 
Στο πλαίσιο της σύμβασης, η εταιρεία θα προτείνει και προτεινόμενες αλλαγές του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, ο καθορισμός του οποίου δεν αποτελεί αρμοδιότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
 
Πιστεύετε ότι υπάρχουν άλλες αδυναμίες ;
 
Εκτιμώ ότι ο χαρακτηρισμός της σύμβασης ως σύμβαση παροχή υπηρεσιών προκειμένου να ξεπεράσει το σκόπελο της διαγωνιστικής διαδικασίας και να προβεί σε απευθείας ανάθεση είναι λαθεμένος. Δυστυχώς, υπάρχει πληθώρα αποφάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου που χαρακτηρίζουν αντίστοιχες αποφάσεις ως μελέτες και - κατά συνέπεια - δεν επιτρέπουν την διενέργεια απευθείας αναθέσεων, αφού σε αυτή την κατηγορία δεν επιτρέπεται η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης.
 
Ακόμη και αν δεχθούμε ότι δεν πρόκειται για μελέτη αλλά για απλή παροχή υπηρεσιών, τότε δεν απαιτούνται ειδικές γνώσεις και ικανότητες του αναδόχου, οπότε γίνεται αντιληπτό ότι δεν χρειαζόταν να προσφύγουμε σε εξωτερικό ανάδοχο.
 
Οι υπηρεσίες του Δήμου μπορούν να συντάξουν την σχετική πρόταση, όπως έκαναν με επιτυχία και χωρίς κόστος για τον Δήμο και κατά το παρελθόν για πολύ μεγαλύτερα και δύσκολα εγχειρήματα, όπως το επιχειρησιακό σχέδιο ολόκληρου του Δήμου.
 
Εν κατακλείδι, ποιος είναι ο μέχρι τώρα απολογισμός σας;
 
Κάθε πολίτης που ενδιαφέρεται για το καλό του τόπου του, θα ήθελε οι ενέργειες της Δημοτικής Αρχής στο συγκεκριμένο θέμα να ευδοκιμήσουν παρά τις αδυναμίες που παρουσιάζουν. Ωστόσο, πολλές φορές, στο πρόσφατο παρελθόν, εξαιτίας της απουσίας σχεδιασμού, έχουμε πάει τόσο σαν κράτος, όσο και σαν πολίτες για μαλλί και βγήκαμε κουρεμένοι.
 
Στη Σύρο, λόγω και της πραγματοποιηθείσας αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ, χωρίς να υπάρχει μέχρι στιγμής καμία παραχώρηση έκτασης στο χώρο του στρατοπέδου, είμαστε προς το παρόν χαμένοι...