«Ήταν μια μοναδική εμπειρία»

«Ήταν μια μοναδική εμπειρία» - Σύρος - Η Έλσα Χαραλάμπους στην 7η Διεθνή Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης του Πεκίνου

Η Έλσα Χαραλάμπους στην 7η Διεθνή Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης του Πεκίνου 

 
Μία ακόμη διεθνή αναγνώριση για το έργο της εικαστικού Έλσας Χαραλάμπους αποτέλεσε η συμμετοχή της στην 7η Διεθνή Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης του Πεκίνου, που άνοιξε τις πύλες της στις 24 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Οκτωβρίου στην Κίνα με θέμα "Ο δρόμος του μεταξιού και οι πολιτισμοί του κόσμου».
 
του Θεοδόση Δανάμπαση
 
 
Στην ανοιχτή πρόσκληση σε καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο  για να συμμετέχουν με πρωτότυπα έργα τους- μετά από αυστηρή διαδικασία αξιολόγησης από Επιτροπή- προεπιλέχτηκαν έργα, μεταξύ των οποίων και αυτό της Έλσας Χαραλάμπους, τα οποία τώρα φιλοξενούνται στο Εθνικό Μουσείο Τεχνών της Χώρας των Δράκων.
 
Η Έλσα Χαραλάμπους η οποία γεννήθηκε στην Ερμούπολη της Σύρου και σπούδασε  στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δασκάλους στη ζωγραφική τον Τριαντάφυλλο Πατρασκίδη και ψηφιδωτό τον Γιάννη Βαλαβανίδη αποφοιτώντας  με «Άριστα», έχει παρουσιάσει το έργο της, σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Έργα της έχουν φιλοξενηθεί σε εκθέσεις στις Βρυξέλλες, στην Αγγλία, στην Ολλανδία, στην Ισπανία, στη  Γαλλία,  στη Βουλγαρία στη Κίνα, στη Γερμανία, στην Πολωνία.  
 
Έχει αναπτύξει τις τελευταίες δεκαετίες μια αξιοπρόσεκτη παρουσία στη σύγχρονη ζωγραφική, η οποία την έχει επιβάλλει στους φιλότεχνους και καλλιτεχνικούς χώρους καθώς έχει επιτύχει να δίνει το στίγμα της ζωγραφικής της μέσα από το δικό της προσωπικό αισθητικό και θεματικό ύφος. Παράλληλα διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου στο Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και  Συστημάτων, Σύρου.
 
«Μία στιγμή του Μποτιτσέλι στο Πεκίνο»
 
 
Για_τον πίνακα με τον οποίο συμμετείχε στην 7η Διεθνή Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης του Πεκίνου θα πει: «Το έργο που φιλοτέχνησα εμπεριέχει διάφορα πολιτιστικά και επιστημονικά σύμβολα από διαφορετικούς πολιτισμούς και χρονικές περιόδους και το ονόμασα «One moment of Botticelli in Beijing» («Μία στιγμή του Μποτιτσέλι στο Πεκίνο»), επηρεασμένη από το αριστούργημα του Ιταλού καλλιτέχνη της Πρώιμης Αναγέννησης Sandro Botticelli «The birth of Venus» («Η γένεση της Αφροδίτης»).
 
Τι διαπραγματεύεται το έργο
 
 
«Η θεά Αφροδίτη αποτελεί μία από τις σημαντικότερες μορφές της Ελληνικής Μυθολογίας και έχει συνδέσει το όνομά της με την Ομορφιά και την Αγάπη.
Στο έργο μου, επίσης, η Αφροδίτη φέρει ένα χρυσό κλαδί ελιάς, το οποίο αποτελεί ελληνορωμαϊκό σύμβολο της Νίκης και της Ειρήνης. Το τατουάζ του Δράκου στο σώμα της Αφροδίτης αποτελεί την επιρροή  του κινεζικού πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή τέχνη. Όπως όλοι γνωρίζουν, οι δράκοι αποτελούν αρχέτυπα σύμβολα της Δύναμης στον κινέζικο πολιτισμό, και θεωρούνται ως οιωνοί που φέρνουν καλή τύχη.
 
Στο έργο επίσης το περίφημο Ρολόι της Πράγας, τονίζει την μη γραμμική μορφή του χρόνου που συνδέει όλα τα διαπολιτισμικά σύμβολα του πίνακα. Τέλος στο φόντο ένας από τους πρώτους Καταλάνικους χάρτες δείχνει τις διαδρομές των πολιτιστικών και όχι μόνο διαδρομών. Με λίγα λόγια, ήθελα να βγάλω ό,τι καλύτερο έχουμε διαπολιτισμικά ως σύμβολα ώστε σαν ένα σώμα, μέσω της Τέχνης, να τονιστούν οι αρχές της Ειρήνης, της Ομορφιάς, της Δύναμης και του Πολιτισμού, θέματα που μου αρέσει να προβάλλονται σήμερα, σ’ αυτούς τους δύσκολους καιρούς», ανέφερε η Έλσα Χαραλάμπους.
 
Φίλοι από όλο τον κόσμο
 
Ερωτηθείσα πως υποδέχτηκε το κινέζικο κοινό το έργο της και τι ήταν αυτό που της έκανε την μεγαλύτερη εντύπωση κατά τη διάρκεια της σχεδόν δεκαήμερης παραμονής της στο Πεκίνο, απάντησε ότι το έργο της έτυχε θερμής υποδοχής από το κινέζικο κοινό, ενώ αυτό που την εντυπωσίασε ήταν ο μεγάλος σεβασμός που επιδεικνύει στην Τέχνη και στους δημιουργούς της.
 
 
«Έκανα φίλους από όλο τον κόσμο όπως από το Εκουαδόρ, Αυστραλία, Γαλλία , Αμερική, Παναμά, Ινδία, Κίνα, Θιβέτ , Μογγολία Ουκρανία, Ιράν, Ιράκ, Καναδά , Ινδονησία, Ιταλία, Νησιά Φίτζι, Μεξικό, Αγγλία, Αίγυπτο, Λίβανο,  Ιαπωνία, Τουρκία. Ανταλλάξαμε απόψεις και πολλές φορές ανακαλύψαμε κοινούς τόπους προβληματισμού. Ήταν μια μοναδική εμπειρία».
 
 
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα συμμετείχε ως τιμώμενη χώρα, στο πλαίσιο του Έτους Πολιτιστικών Ανταλλαγών και Συνεργασίας Πολιτιστικών Βιομηχανιών Ελλάδας-Κίνας. Μάλιστα, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου ήταν η κεντρική ομιλήτρια στα εγκαίνια της 7ης Μπιενάλε, παρουσιάζοντας και την παράλληλη έκθεση με έργα Ελλήνων καλλιτεχνών, με τίτλο «Το Σώμα – Η Ψυχή – Ο Τόπος. Σύγχρονοι Έλληνες Καλλιτέχνες».