O Μητροπολίτης Σύρου στον ΑΝΤ1 για το νομοσχέδιο αλλαγής φύλου

O Μητροπολίτης Σύρου στον ΑΝΤ1 για το νομοσχέδιο αλλαγής φύλου  - Δωρόθεος Β - «Επιστημονικό αντιιδεολόγημα αυτό το νομοσχέδιο»

«Επιστημονικό αντιιδεολόγημα αυτό το νομοσχέδιο» (Video)

 
Μειλίχιος, ιδιαίτερα προσεκτικός, διατηρώντας χαμηλούς τόνους, αλλά και κατηγορηματικός ως προς τη θέση της Εκκλησίας, σχετικά με το νομοσχέδιο για την αλλαγή φύλου (το αποκάλεσε «επιστημονικό αντιιδεολόγημα»), το οποίο προωθεί η Κυβέρνηση, παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα σε συνέντευξή του σε κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων στον ΑΝΤΙ ο μητροπολίτης Σύρου κ. Δωρόθεος Β΄, απέναντι στον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου, επαναλαμβάνοντας πως η Εκκλησία «…παρακαλεί την Κυβέρνηση να αποσύρει το νομοσχέδιο».
 
Επιμέλεια κειμένου: Γιάννης Ρουσσουνέλος
 
 
Το δικαίωμα αλλαγής φύλου υπήρχε
 
Στην ερώτηση για ένα πρώτο σχόλιο στο επίμαχο νομοσχέδιο και «κυρίως να εξηγήσει για ποιο λόγο εναντιώθηκε τόσο έντονα και τόσο σφοδρά η Εκκλησία», απάντησε πως «Το νομοσχέδιο δεν εισαγάγει ένα νομοσχέδιο το οποίο δεν υπήρχε σε έναν άνθρωπο ο οποίος διαπιστώνει μία διαταραχή μεταξύ των ψυχικών και σωματικών του χαρακτηριστικών, ώστε να προσφύγει στον δικαστή και να ζητήσει από αυτόν, μετά από μια ιατρική γνωμάτευση να εντέλλεται στο ληξιαρχείο την καταχώρηση, την ληξιαρχική πράξη γέννησης άλλου φύλου από αυτό που είχε όταν εγεννήθη, αλλά θέλει να μας πει ότι το φύλο δεν είναι βιολογικό χαρακτηριστικό και γνώρισμα του ανθρώπου, αλλά προσωπική επιλογή του καθενός. Το δικαίωμα, λοιπόν, του ανθρώπου υπήρχε. Του κάθε συνανθρώπου μας. Με αυτά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά».
 
«Λέτε δηλαδή πως με μια ιατρική γνωμάτευση, με μία δικαστική απόφαση  να κάνει αυτή την αλλαγή στην ταυτότητά του», διέκοψε ο δημοσιογράφος, για να συνεχίσει ο κ. Δωρόθεος Β΄. «Αυτή την ώρα και βεβαίως μπορεί να το κάνει και όλοι το ξέρουν. Όλοι οι συνάνθρωποί μας που βρέθηκαν σ’ αυτήν την… Απλοποιείται τώρα η διαδικασία».
 
Στην ερώτηση αν εκείνος είναι «κατά αυτής απλοποίησης και γιατί», απάντησε πως όντως τάσσεται κατά της απλοποίησης «…και κυρίως κατά του καινοφανούς καινούριου τίτλου που φέρνει το νομοσχέδιο ότι το φύλο είναι ταυτότητα φύλου. Δηλαδή δεν είναι βιολογικό γνώρισμα ή χαρακτηριστικό του ανθρώπου».
 
«Θα δημιουργήσει πλείστα όσα προβλήματα και στην οικογένεια και στα παιδιά»
 
Στην παρατήρηση ότι «Επομένως, υπάρχει και επιστημονική διαφωνία, σε σχέση με τον ορισμό», απάντησε θετικά. «Θα μπορούσαν να το χαρακτηρίσουν σαν ένα επιστημονικό αντιιδεολόγημα αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο εν τέλει δεν νομίζω ότι θα βοηθήσει περισσότερο τους καθημερινούς ανθρώπους που είναι δίπλα μας και έχουν αυτά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, αλλά αντιθέτως θα δημιουργήσει πλείστα όσα προβλήματα και στην οικογένεια και στα παιδιά», είπε και έφερε συγκεκριμένο παράδειγμα: « Δηλαδή, ένας νέος 20 ετών δηλώνει αυθαίρετα, χωρίς να μπορεί ο δικαστής να το διαπιστώσει γιατί το δηλώνει και να έχει στα χέρια του ερείσματα ισχυρά ότι πράγματι έχει το δικαίωμα να πει στον ληξίαρχο ότι “Ξέρεις, αυτός ο νέος δεν είναι νέος, αλλά είναι νέα και οφείλεις να αλλάξεις το φύλο του”. Στην πορεία αυτή παντρεύεται, αλλά στα 30 θεωρεί ότι έκανε λάθος ότι ήταν νέα και θέλει να ξαναγίνει νέος. Λέει, λοιπόν, το νομοσχέδιο ότι πρέπει να πάρει διαζύγιο από τη γυναίκα του. Αν υπάρχουν παιδιά, αυτά τι θα θεωρούν ότι είναι αυτός; Πατέρας τους; Μητέρα τους; Πρέπει να συμπεριφέρεται ως πατέρας τους, άσχετα αν έχει δηλώσει ότι δεν αισθάνεται άνδρας, προκειμένου να κάνει για δεύτερη φορά αλλαγή φύλου. Διότι, δυστυχώς, εισάγεται και το καινοφανές ότι έχεις δικαίωμα να κάνεις την αλλαγή φύλου πέραν της μίας φοράς».
 
Υπογράμμισε πως «Η Εκκλησία δεν μπορεί να αποδεχθεί την ταυτότητα φύλου και ότι αυτό δεν είναι βιολογικό μας γνώρισμα ή χαρακτηριστικό και απλώς είναι μία ατομική και προσωπική μας επιλογή και ότι αυτό μπορεί να γίνεται εντελώς απροϋπόθετα». Συμπλήρωσε στο σημείο αυτό πως «Μέχρι σήμερα η Εκκλησία, όχι απλώς το απεδέχετο , αλλά το 1995 υπήρξε και μια απόφαση της Ιεραρχίας ότι οι κάτω από αυτές, τις μέχρι σήμερα προϋποθέσεις, όπως τις λέει ο νομοθέτης και τις διέπλασε η νομολογία  των δικαστών και των δικαστηρίων, εξεδίδετο και άδεια τελέσεως γάμου, για εκείνον ο οποίος είχε κάνει, κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις αλλαγή φύλου».
 
«Αυτό όμως που αυτή τη στιγμή γίνεται, και μάλιστα με μία τελείως διαφορετική κλίμακα, δηλαδή, το 15χρονο αγόρι χρειάζεται συναίνεση του πατέρα και της μητέρας, από το “Αγλαΐα Κυριακού” μια γνωμάτευση. Από 17 μέχρι 18 χρειάζεται μόνο η προσωπική του γνώμη και μία ιατρική γνωμάτευση και από κει και πάνω δεν χρειάζεται καμία προϋπόθεση», είπε ο κ. Δωρόθεος Β΄ προκειμένου να καταδείξει το τι ακριβώς ορίζεται από το νομοσχέδιο.
 
«Πώς είναι δυνατόν να θεωρείς ότι είσαι Γιάννης, αλλά δεν γεννήθηκες Γιάννης;»
 
Στον αντίποδα, όπως έθεσε το ερώτημα ο κ. Χατζηνικολάου, η άλλη πλευρά θα επικαλεστεί το γεγονός πως η Εκκλησία αμφισβητεί το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού και της ελεύθερης βούλησης του κάθε ατόμου. «Το νομοσχέδιο δεν κάνει λόγο για ιατρική επέμβαση αλλαγής φύλου, αλλά για δήλωση ταυτότητας, δηλαδή μια νομική ουσιαστικά πράξη. Το ερώτημα είναι, γιατί αντιδρά η Εκκλησία στο να δηλώνει ο καθένας ό,τι θέλει;». Στο ερώτημα αυτό ο Μητροπολίτης Σύρου έκανε σαφή τοποθέτηση: «Οι συνάνθρωποί μας αυτοί θεωρούν ότι “Άλλο είμαι και άλλο φαίνομαι”. Σε αυτούς δεν αφαίρεσε κανείς το δικαίωμα, και μάλιστα δεν αντέδρασε η Εκκλησία, κάτω από τις προϋποθέσεις που ισχύουν μέχρι σήμερα, να έχουν το δικαίωμα καταχώρησης αλλαγής φύλου στο ληξιαρχείο με μια δικαστική απόφαση. Αλλά κανείς δεν μπορεί να πει στην Εκκλησία ότι δεν του επιτρέπει ή του στερεί το δικαίωμα. Η αντίληψη της Εκκλησίας είναι, “Πώς είναι δυνατόν να θεωρείς ότι είσαι Γιάννης, γιατί στο έλεγε ο δάσκαλος ή στο έλεγε ο παπάς στο χωριό ή στο έλεγε ο πατέρας σου ή η μάνα σου, αλλά δεν γεννήθηκες Γιάννης;”.
 
Αυτή είναι η διαφορά. Γεννήθηκες Γιάννης. Αν στην πορεία τα ψυχικά, τα σωματικά σου διαφοροποιούνται και συγκρούονται, και αυτό μπορεί να αποδειχθεί, έχεις κάθε δικαίωμα να πας να το κάνεις. Αλλά θα το αποδείξεις, διότι έτσι δημιουργείται και μια προκλητική αντίληψη περί της θέσης του ιατρού. Αφαιρείς το δικαίωμα στον δικαστή, αποθωρακίζεις από τα χέρια του την δυνατότητα να καταλάβει τι είσαι, γι’ αυτό το οποίο ζητάς. Η Εκκλησία σε αυτό αντιδρά, γι’ αυτό και παρακαλεί την Κυβέρνηση να μην ψηφίσει αυτό το νομοσχέδιο, πέραν του ότι ασφαλώς εισάγουν καινοφανή πράγματα στην κοινωνία, στη ζωή μας. Η Εκκλησία έχει τη διδασκαλία της, αυτή με την οποία κατηχεί τον λαό μας και δεν μπορεί να κάθεται άπραγη ή ως θεατής απέναντι σε όλα αυτά τα οποία σήμερα γίνονται και τα οποία, όπως βλέπετε, δημιουργούν και μέσα στο Κοινοβούλιο τριγμούς και διαφοροποιήσεις και διαφωνίες, που σημαίνει ότι και η κοινωνία ανθίσταται».
 
«Η Εκκλησία έχει τη φωνή της, η οποία θέλουμε να είναι μια φωνή ήσυχη και ειρηνική»
 
Έκανε και εδώ σαφές ότι τόσο εκείνος στην Μητρόπολή του όσο και τα άλλα μέλη της ιεραρχίας  «…  εισπράττομε μία σφοδρή αντίδραση των ανθρώπων». Όπως τόνισε, τον παρακινούν να κάνει δηλώσεις, να φωνάξει και να διαμαρτυρηθεί. «Η Εκκλησία έχει τη φωνή της, η οποία θέλουμε να είναι μια φωνή ήσυχη και ειρηνική. Η Ιεραρχία, εν σώματι, πήρε μια απόφαση και ανεκοινώθη, προκειμένου να γνωρίζει ο λαός μας ποια είναι η θέση μας, από την οποία για λόγους πνευματικούς και λόγους θεολογικούς, για λόγους ανθρωπολογίας της Παλαιάς Διαθήκης έτσι όπως ζούμε και βιώνουμε  την καθημερινότητά μας ερχόμενοι σ’ αυτόν τον κόσμο δεν μπορεί η Εκκλησία να μείνει άπραγη και να σιωπήσει. Γι’ αυτό και παρακαλεί την Κυβέρνηση να αποσύρει το νομοσχέδιο».
 
Στο ερώτημα, αν σ’ αυτούς τους ανθρώπους «που βιώνουν αυτόν τον επώδυνο διχασμό», η Εκκλησία τους αγκαλιάζει και με ποιον τρόπο ή αν αντίθετα τους αποκόπτει από το εκκλησίασμα και τους αντιμετωπίζει ως αμαρτωλούς, ο κ. Δωρόθεος Β΄ απάντησε πως «Η Εκκλησία αγκαλιάζει όλους τους ανθρώπους, δεν περιθωριοποιεί κανέναν, δεν αφορίζει κανέναν. Αναγνωρίζει σε κάθε άνθρωπο τη δυσκολία του, την ιδιαιτερότητά του, τα χαρακτηριστικά του γνωρίσματα. Τον αγκαλιάζει και τον στηρίζει. Και τους ανθρώπους αυτούς, όπως κάθε άνθρωπο που θα χτυπήσει την πόρτα της και θα ζητήσει τη βοήθειά της και θα ζητήσει να αναπαυθεί στην Εκκλησία, η Εκκλησία θα τον αναπαύσει στον λόγο της που είναι παραμυθητικός, ιαματικός, όχι σκληρός και αφοριστικός για κανέναν άνθρωπο».
 
Να αποδείξει ο κ. Ραγκούσης όσα είπε
 
Τέλος στην υπόθεση του Γιάννη Ραγκούση, με την γνωστή αντίδραση της Εκκλησίας «…σε υψηλούς τόνους», απειλώντας πως αν δεν φέρει αποδείξει για όσα είπε θα οδηγηθεί στη Δικαιοσύνη, δίνοντας την εντύπωση προς τα έξω ότι οι επίσκοποι φόρεσαν τήβεννο δικαστή( όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηνικολάου), ο κ. Δωρόθεος απάντησε πως «Οι επίσκοποι φέρουμε το ωμοφόριο της συγνώμης και της συγχωρητικότητας. Δεν είμαστε δικαστές. Δεν είπαμε ότι θα δικάσουμε τον κ. Ραγκούση. Τον προσκαλέσαμε να μας πει με αποδείξεις τι είναι αυτό το οποίο είπε και προσβάλει τους επισκόπους, προσβάλει τους κληρικούς. Την δικαστική βάσανο, αν δεν τα αποδείξει,  θα την έχει από τους δικαστές, όχι από τους επισκόπους. Εμείς ζητούμε, στα μάτια του κόσμου, να αποκατασταθεί η Εκκλησία γι’ αυτό το οποίο ο κ. Ραγκούσης είπε στη συνέντευξή του. Τίποτε περισσότερο».