Οι «Μεγάλες Αγάπες»

Οι «Μεγάλες Αγάπες» - Σύρος - παλιά πλοία - γράφει ο Νίκος Πετράκης

γράφει ο Νίκος Πετράκης

 
Ένα ξεχωριστό Αφιέρωμα με τα πλοία που αγαπήθηκαν περισσότερο τα τελευταία εξήντα χρόνια από τους κατοίκους της Ερμούπολης και των χωριών της Σύρου γενικότερα, πιστεύω ότι αξίζει να μνημονευτεί από την «ταπεινή» μου πένα!...
 
Αχ, τι να πρωτοθυμηθώ και τι να μνημονεύσω, από μια εξηκονταετία στην οποία εξαιρετικά επιβατηγά πλοία όργωσαν το Αιγαίο και αγαπήθηκαν από όλους τους κατοίκους του μικρού μας νησιού!
 
Ξεχνά κανένας το θρυλικό «Δέσποινα» του Γ. Φουστάνου, ή τον εκπληκτικό ταχύπλοο «Απόλλωνα» του Π. Νομικού?, ή το «Ελλη» της Φραγκουδάκη?!
 
Έτσι λοιπόν την δεκαετία του 50 ανοίγει το Δ/Π «Δέσποινα», το μοναδικό «Δεσποινάκι» του Συριανού εφοπλιστή Γ. Φουστάνου, το οποίο για 24 χρόνια όργωσε τα νησιά μας.
 
Πρώτος του πλοίαρχος, ο ανεπανάληπτος καπ Γεώργιος Βέης. Από το 1968 το ως άνω πλοίο άλλαξε χέρια και όνομα, ολοκληρώνοντας την θητεία του στις ελληνικές θάλασσες με το όνομα «Ευαγγελίστρια».
 
Το 1952 στα νησιά μας εμφανίζονται και αγαπήθηκαν πολύ, τα τρία ιταλικά πλοία του Π. Νομικού «Κανάρης», «Καραϊσκάκης» και «Μιαούλης. Πλοία πολύ αξιόπλοα, καθαρά και σχετικά γρήγορα (ταχύτητα 15 μίλια/ώρα). Στην δεκαετία του 50 συνεχίζει να  ταξιδεύει και να έχει φανατικούς φίλους το «Μοσχάνθη» του Τόγια, ενώ πολύ καλές εντυπώσεις αφήνει – αν και αρκετά αργό -  το «Μυρτιδιώτισσα» του Μπιλίνη.
 
Το 1965 το νησάκι μας αποκτά το πρώτο F/B  πλοίο. Πρόκειται για το «Μεγαλόχαρη», με γκαράζ για 9 φορτηγά αυτοκίνητα. Το ως άνω πλοίο συνδέει καθημερινά τη Σύρο με τον Πόρτο Ράφτη. Ακολούθησε (1967) το F/B «Ελλη» της Φραγκουδάκη, μεγαλύτερο πλοίο από το «Μεγαλόχαρη», το οποίο συνδέει – για πρώτη φορά καθημερινά από Πειραιά– τη Σύρο με Πάρο και Νάξο.
 
Την ίδια χρονιά εμφανίζεται στα νησιά Σύρο – Τήνο και Μύκονο, το πρώτο ταχύπλοο που ανατρέπει τα μέχρι τότε δεδομένα. Σε 4 ώρες είσαι καθημερινά, από την Σύρο στον Πειραιά με τον «Απόλλωνα» του Π. Νομικού. Αναχώρηση 5:45 μμ. Μοναδικό μειονέκτημα του «Απόλλωνα»?? Η έλλειψη γκαράζ για αυτοκίνητα.
 
Το 1971 έρχεται στο νησί μας το «Ναϊάς» του Κατσουλάκου. Μεγάλο και γρήγορο πλοίο με μικρό χώρο για ΙΧ αυτοκίνητα (περίπου 10).
 
Την επομένη χρονιά ο Κ. Βεντούρης από την Κίμωλο προσθέτει στην ακτοπλοϊα μας, ένα κομψοτέχνημα πλοίο, το ταχύτατο (24 μίλια/ώρα) «Παναγία Τήνου». Μειονέκτημα και σε αυτό το «θηρίο», ήταν ότι διέθετε στο χώρο της πλώρης (πλάγια), μικρό γκαράζ για 14 περίπου ΙΧ  αυτοκίνητα.
 
Το καλοκαίρι του 1983 η εταιρεία Κατσουλάκου αγοράζει και δρομολογεί στα νησιά Σύρο – Τήνο και Μύκονο, το δεύτερό της πλοίο, το μοναδικό «Ναϊάς 2». Μεγαλύτερο, γρηγορότερο και με μεγάλο γκαράζ για πολλά αυτοκίνητα (φορτηγά και ΙΧ). Και ποιος δεν θυμάται και δεν ταξίδεψε το εκπληκτικό «Ναϊάς 2»? Το πλοίο ήρθε από Γαλλία σε ηλικία 17 ετών και παρέμεινε στη γραμμή, μέχρι το 2001,  συμπληρώνοντας 35ετία. Το 2003 πουλήθηκε και έφυγε για τα διαλυτήρια της Τουρκίας Αλή Αγά.
 
Τελευταία μεγάλη αγάπη, ήταν το πρώτο πλοίο της Blue Star Ferries, «Μπλου Σταρ Ιθάκη»!!! Από το καλοκαίρι του 2000 μέχρι και το 2014, καθημερινά εξυπηρέτησε τη γραμμή Πειραιά – Σύρο – Τήνο και Μύκονο, μεταφέροντας με ταχύτητα και ασφάλεια χιλιάδες επιβάτες.
 
Το 2014, δυστυχώς το χάσαμε το «Ιθάκη». Πουλήθηκε και έφυγε για πάντα, συνεχίζοντας ωστόσο, να προσφέρει μέχρι και σήμερα τις πολύτιμες υπηρεσίες του στον Καναδά.