«Ο ερασιτεχνισμός πρέπει να τελειώσει εδώ»

«Ο ερασιτεχνισμός πρέπει να τελειώσει εδώ» - Σύρος - Ιάκωβος Αρβανίτης, πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου

Ιάκωβος Αρβανίτης, πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου

 

«Πιστεύουμε ότι η Τουριστική Επιτροπή δεν ανταποκρίνεται στις υψηλού επιπέδου απαιτήσεις που χρειάζεται το νησί για να προχωρήσει».

 «Υπάρχει απόσταση μεταξύ Δημοτικής Αρχής και των επαγγελματιών του τουρισμού»

 Συνέντευξη στον Θεοδόση Δανάμπαση

Καυστικότατη κριτική σε όλα όσα αναφέρθηκε η Δημοτική Αρχή κατά την παρουσίαση του τουριστικού απολογισμού της άσκησε στον "Λ" ο πρόεδρος της Ένωσης  Ξενοδόχων Σύρου  Ιάκωβος Αρβανίτης, ο οποίος μίλησε για όλους και για όλα...

Θα ήθελα καταρχάς να κάνετε ένα συνοπτικό σχόλιο για όσα ειπώθηκαν κατά τη διάρκεια του τουριστικού απολογισμού της Δημοτικής Αρχής, και ποια είναι τα βασικά σημεία στα οποία συμφωνείτε ή διαφωνείτε.

Όσον αφορά στο πρώτο σκέλος της ερώτησης, θέλω να πω το εξής: η γενική εντύπωση η οποία υπάρχει είναι ότι ήταν ένας απολογισμός της τουριστικής περιόδου ενδεδυμένος με τον μανδύα ενός πολιτικού-επικοινωνιακού χαρακτήρα. Δεν υπήρχε ουσιαστικός διάλογος μεταξύ της Δημοτικής Αρχής και των επαγγελματιών του τουριστικού χώρου, ώστε μέσα από αυτόν να προκύψουν και ουσιαστικότερα συμπεράσματα και ενδεχομένως κάποιες απόψεις που θα ήταν περισσότερο τεκμηριωμένες τουριστικά.

Σχετικά με το 2ο σκέλος της ερώτησης, εμείς δεν συμφωνούμε με τη διαδικασία όπως σχεδιάστηκε καθώς πριν την παρουσίαση του απολογισμού θα έπρεπε να είχαν προηγηθεί δύο βασικά πράγματα: το πρώτο είναι ο απολογισμός της Τουριστικής Επιτροπής, της καθ’ ύλην αρμόδιας επιτροπής για τον συντονισμό και τη διαχείριση του τουριστικού προϊόντος που λέγεται Σύρος. Το δεύτερο είναι ότι έπρεπε να είχε γίνει μια συνάντηση με όλους τους εμπλεκόμενους επαγγελματικούς φορείς,  μέσα από την οποία η σύνθεση των θέσεων και των απόψεων θα βοηθούσε περισσότερο στη δομή του απολογισμού.

Επίσης, διαφωνούμε σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό με την ανταποδοτικότητα των όποιων ενεργειών γίνονται καθώς το οικονομικό αποτέλεσμα για το νησί μας είναι αβέβαιο. Εάν υπήρχε ένα συντονιστικό όργανο συλλογής στατιστικών στοιχείων στο νησί, θα διαπιστώναμε όλοι ότι η Σύρος - τουλάχιστον στον νομό των Κυκλάδων - έχει την μικρότερη κατά κεφαλήν τουριστική δαπάνη, άρα το αποτέλεσμα δεν είναι το αναμενόμενο σύμφωνα με τα ποσά που έχουν ξοδευτεί για την προβολή και την προώθηση της Σύρου.

Είναι φυσικό ότι εμείς δεν είμαστε μηδενιστές. Δεν μηδενίζουμε ούτε τις ενέργειες στον πολιτιστικό τομέα ούτε τις αθλητικές εκδηλώσεις ούτε τις ενέργειες αναβάθμισης του λιμένα μας. Πιστεύουμε, όμως, ότι όταν κάνεις απολογισμό κι όταν κάνεις ταμείο - να το πω απλά - πρέπει να λαμβάνεις υπ’ όψιν σου όλες τις παραμέτρους που διαμορφώνουν το τελικό αποτέλεσμα της χρονιάς που πέρασε.

Ποιες είναι οι κύριες προτάσεις της Ένωσης σε ό,τι αφορά τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος στη Σύρο;

Έχουμε καταθέσει πάρα πολλές φορές τις θέσεις και τις απόψεις μας, ξεκινώντας πρώτα από τον τρόπο λειτουργίας της Τουριστικής Επιτροπής. Εδώ, διαφωνούμε κάθετα στο θέμα της στελέχωσης , τον τρόπο λειτουργίας της αλλά και στην δομή της. Πιστεύουμε ότι δεν ανταποκρίνεται στις υψηλού επιπέδου απαιτήσεις που χρειάζεται το νησί για να προχωρήσει.

Είναι προφανές ότι κάπου κάνουμε λάθος κι όταν λέω «κάνουμε λάθος» εννοώ το εξής: στα τρία χρόνια αυτά που έχουν περάσει, έχουμε ξοδέψει για την προώθηση και προβολή του νησιού ένα υπέρογκο ποσό που πλησιάζει τις 350.000 ευρώ. Δεν είναι δυνατόν να έχουμε ξοδέψει αυτό το ποσό και σήμερα να κάνουμε απολογισμό και να λέμε ότι τα επίπεδα πληρότητας όλου του τομέα διαμονής του νησιού παραμένουν στα ίδια επίπεδα όπως ήταν πριν 7-8 χρόνια, ενώ η υψηλή σεζόν να περικλείεται πάλι χρονικά μεταξύ 20 Ιουλίου και 20 Αυγούστου. Σημαίνει, λοιπόν, ότι κάπου η διαχείριση την οποία κάνουμε είναι λάθος.

Εδώ, λοιπόν, πρέπει να συζητήσουμε πλέον σοβαρά και να κάνουμε μια υπέρβαση των όποιων αν θέλετε προσωπικών ή συντεχνιακών απόψεων και να προχωρήσουμε στην υλοποίηση-δημιουργία ενός φορέα διαχείρισης τουριστικού προορισμού, όπως τα επιτυχημένα πρότυπα που υπάρχουν στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα. Εδώ, θα μπει η τεχνογνωσία, θα μπει το τουριστικό μάρκετινγκ, θα μπουν 1-2 άνθρωποι που θα έχουν γνώσεις της τουριστικής αγοράς, ώστε να βοηθήσουν το σύνολο των ενεργειών και δραστηριοτήτων που κάνει το νησί για να αποκτήσει έναν τουριστικό προσανατολισμό.

Στην επισήμανση του Δημάρχου ότι η συμβολή μιας Δημοτικής Αρχής στο τουριστικό γίγνεσθαι ενός τόπου δεν θα πρέπει να υπερεκτιμάται, καθώς πιο σημαντική είναι αυτή των επαγγελματιών του είδους, γιατί πιστεύετε τότε ότι ο Δήμος σπεύδει να καρπωθεί τα όποια "τουριστικά οφέλη" νομίζει ότι έχει αποκομίσει το νησί με τη συγκεκριμένη εκδήλωση;

Εδώ, ναι, υπάρχει μια αναντιστοιχία και συμφωνώ. Εμείς δεν καταμερίζουμε το μέγεθος ή το μεγαλύτερο ποσοστό αν θέλετε ευθύνης στην Δημοτική Αρχή καθώς και οι επαγγελματίες έχουν τη δική τους ευθύνη. Το βαλς ως χορός - γνωρίζετε πάρα πολύ καλά - ότι χορεύεται από δύο χορευτές. Ο θεσμικός ρόλος της Δημοτικής Αρχής είναι να δημιουργεί ένα πλαίσιο, το οποίο μπορούν να εμπιστευτούν οι επαγγελματίες και μέσα στο οποίο θα δραστηριοποιηθούν.

Άρα, λοιπόν, ο 2ος χορευτής σε αυτήν την ιστορία είναι οι επαγγελματίες, οι οποίοι - δυστυχώς και το λέω με μεγάλη πικρία - δεν ανταποκρίνονται στο επίπεδο του επαγγελματισμού της τουριστικής διορατικότητας ή της τουριστικής συνείδησης που χρειάζεται.

Αν θέλεις να δημιουργήσεις ένα καλό αποτέλεσμα μεταξύ Δημοτικής Αρχής και των επαγγελματιών, πρέπει να υπάρχει μια αμφίδρομη σχέση εμπιστοσύνης, συνεργασίας και συνοχής. Ε, αυτή λοιπόν δεν υπάρχει και αυτό πιστοποιείται με την απουσία τους από τις εργασίες της Τουριστικής Επιτροπής. Τουλάχιστον αυτό συμπερασματικά φάνηκε και από την προσέλευση που είχαμε στον απολογισμό. Είδατε ότι ο επαγγελματικός χώρος απουσίαζε παντελώς! Αυτό είναι κάτι που πρέπει να μας προβληματίσει, γιατί δηλαδή υπάρχει αυτή η απόσταση μεταξύ Δημοτικής Αρχής και των επαγγελματιών του τουρισμού.

Δηλαδή, οι αριθμοί της Δημοτικής Αρχής δεν λένε πάντα την αλήθεια;

Κοιτάξτε, σήμερα όλες οι επιχειρηματικές δραστηριότητες περιστρέφονται γύρω από ένα κέντρο, το οποίο λέγεται κερδοφορία. Εφόσον, λοιπόν, με ρωτάτε αν προέκυψε οικονομικό κέρδος στους επιχειρηματίες του κλάδου μέσα από τους αριθμούς που παρουσίασε η Δημοτική Αρχή, τότε θα σας πω ότι αυτοί (ενν. οι αριθμοί) δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Συγκεκριμένα, ανέφερε ο Δήμαρχος ότι το Πάσχα είχαμε 9600 αφίξεις! Η Ερμούπολη έχει δυναμικότητα 684 κλινών. Αν υποθέσουμε ότι υπήρχε 100% πληρότητα στα ξενοδοχεία της Ερμούπολης, οι υπόλοιποι 8500 πού μείνανε; Άρα το να μετράς μόνο αριθμούς δεν σημαίνει ότι έχεις και τη σωστή εκτίμηση, αξιολόγηση και εικόνα αυτών που έρχονται γιατί είναι αυτοί που είναι οικογενειακοί φίλοι, φιλοξενούμενοι κλπ. Άρα,  θέλω να καταλήξω ότι ο αριθμός, σκέτος ο αριθμός, αν δεν τον αναλύσεις κι αν δεν δεις τι κρύβεται από πίσω, δεν μπορείς να βγάλεις τα σωστά συμπεράσματα.

Κλείνοντας, ποιος είναι ο απολογισμός της τουριστικής περιόδου που πέρασε μέσα από την οπτική των επαγγελματιών της Ένωσής σας;

Ας ξεκινήσουμε με την κοινή διαπίστωση ότι η αύξηση της πληρότητας που παρουσιάστηκε στα ξενοδοχεία κατά τους μήνες Μάιο-Ιούνιο, κατά κύριο λόγο αφορούσε στα ξενοδοχεία ή στα καταλύματα της Ερμούπολης όπου και επικεντρώθηκε ο μεγαλύτερος όγκος των αθλητικών οργανώσεων. Άρα, λοιπόν, η περιφέρεια δεν επικαρπώθηκε τίποτα από αυτό το διάστημα. Τα περισσότερα ξενοδοχεία εκτός Ερμουπόλεως ξεκίνησαν να λειτουργούν από την ημέρα του Αγίου Πνεύματος και φτάσαμε στο αποκορύφωμα της πληρότητας, που ήταν περίπου την περίοδο περίπου μεταξύ των 20-22/07 μέχρι τις 19-20/08. Δηλαδή, το ίδιο χρονικό διάστημα υψηλής σεζόν που ακολουθεί το νησί τουλάχιστον τα τελευταία δέκα χρόνια. Από κει και πέρα είχαμε μια μείωση των κρατήσεων και φυσικά φτάσαμε περίπου στις 20/09 όπου πλέον δεν υπήρχαν πελάτες για τα περιφερειακά ξενοδοχεία. Αυτό το οποίο πρέπει επίσης να τονίσουμε είναι ότι η αλλαγή στον τομέα της διαμονής του νησιού με το γεγονός ότι ξαφνικά από το μηδέν προστέθηκαν 3000 κλίνες όσον αφορά στα ενοικιαζόμενα σπίτια, τουριστικές επαύλεις, τουριστικές κατοικίες και ούτω καθεξής, διαμόρφωσαν ένα καινούργιο περιβάλλον στον τομέα, με αποτέλεσμα αφενός μεν να επηρεαστούν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις οικονομικά και αφετέρου να αλλάξει  η δομή της πελατειακής σχέσης του νησιού. Δηλαδή,  λόγω  αυτής της χαμηλής προσφοράς των κλινών, είχαμε μια επισκεψιμότητα χαμηλής οικονομικής στάθμης πελατών. Και είδαμε εικόνες που δεν θα ήθελα να τις ξαναδώ, να βγαίνει δηλαδή κόσμος από τα πλοία κρατώντας σεντόνια, μαξιλάρια κλπ.

Δυστυχώς, το νησί παραμένει εγκλωβισμένο στην δίνη της ελληνικής τουριστικής αγοράς, με τις όποιες αρνητικές επιπτώσεις έχει αυτό, διότι πλέον απευθυνόμαστε σε μια αγορά η οποία βρίσκεται υπό οκτώ συνεχόμενα χρόνια σε καθεστώς οικονομικής ύφεσης και ανέχειας. Εδώ θέλει μια άλλη διαχείριση, θέλει μια άλλη αντιμετώπιση. Άρα, ο ερασιτεχνισμός πρέπει να τελειώσει εδώ , πρέπει να τελειώσει χτες, πρέπει να τελειώσει λοιπόν σε αυτό το σημείο, αν πράγματι θέλουμε να αναπτύξουμε και οικονομικά, κοινωνικά, αλλά και τουριστικά, το νησί μας.

 

Ο κ. Αρβανίτης έσπευσε να σχολιάσει και την κάκιστη σχέση που φαίνεται να υπάρχει μεταξύ Δήμου και Περιφέρειας, καθώς ο πρώτος δεν χρησιμοποιεί καθόλου τα εργαλεία προώθησης και προβολής που προσφέρει η Περιφέρεια μέσω των τουριστικών εκθέσεων, με αποτέλεσμα να μην μπορούν οι επαγγελματίες του χώρου να επωμιστούν εξ ολοκλήρου το οικονομικό βάρος της εκπροσώπησης τους σε αυτές, και μάλιστα με το παρωχημένο προωθητικό υλικό που διαθέτει ο Δήμος.