«Πορτούλα» ακόμη η μια πύλη εισόδου της Σύρου

«Πορτούλα» ακόμη η μια πύλη εισόδου της Σύρου - Αερολιμενάρχης Σύρου Γιώργος Παπουτσάκης

Αερολιμενάρχης Σύρου Γιώργος Παπουτσάκης

 
Αερολιμενάρχης  από το 1993 έως 1998 και από το 2013 έως σήμερα ο Γιώργος Παπουτσάκης  επιτελεί ένα έργο που άπτεται της μιας εκ των δύο εισόδων στο νησί, αυτήν του αεροδρομίου, αλλά δεν διστάζει να πει ευθέως πως αυτή η "πύλη" εισόδου στο νησί ξεκίνησε σαν "πορτούλα" και εξακολουθεί να μένει "πορτούλα", αφού η όποια επέκταση έχει μείνει στα χαρτιά και στα λόγια, σε σχέση με άλλα νησιά, όπως η Πάρος, που έκαναν βήματα μπροστά και απογειώθηκαν τουριστικά.
 
του Γιάννη Ρουσσουνέλου
 
Δεν κρύβει εξάλλου πως "Η Υπηρεσία έχει δυσπραγία όσον αφορά το προσωπικό που υπηρετεί στο αεροδρόμιο", με την από μέρους του εκτίμηση ότι "Η βάση του ΕΚΑΒ  έχει αυξήσει σημαντικά τις αεροδιακομιδές, γιατί από εδώ υποστηρίζονται όλες οι Κυκλάδες". Πέραν αυτού, η δημιουργία σταθμού ανεφοδιασμού αεροσκαφών με σύγχρονες κτηριακές εγκαταστάσεις και μηχανολογικό εξοπλισμό, αύξησε τις υποχρεώσεις του αερολιμένα της Σύρου.
 
Δεν νοείται τουριστική απογείωση με τέτοιο αεροδρόμιο
 
Εκ των πραγμάτων η συζήτηση περιστρέφεται και γύρω από την πολυσυζητημένη επέκταση του διαδρόμου προσαπογείωσης αεροσκαφών, αφού το σημερινό του μήκος των 1080 μέτρων κάνει απαγορευτική την πτήση τσάρτερ, δηλαδή απευθείας πτήσεις από ευρωπαϊκά αεροδρόμια στο αεροδρόμιο της Σύρου, πέραν και της περιορισμένης δυνατότητας κίνησης επιβατών με τα μικρά σχετικά αεροσκάφη που χρησιμοποιούνται και έχουν τη δυνατότητα προσαπογείωσης με τέτοιο περιορισμένο μήκος διαδρόμου.
Θα απαντήσει πως "Αν ένα νησί έχει επιλέξει να απογειωθεί τουριστικά πρέπει να σχεδιάσει ένα αεροδρόμιο άλλων διαστάσεων. Έχουμε το παράδειγμα της Πάρου. Με στατιστικά στοιχεία, η κίνηση μετά την λειτουργία του νέου αεροδρομίου, έχει αυξηθεί κατά 280%".
 
Και τα 120 μέτρα επέκτασης κάτι είναι
 
Επισημαίνουμε πως, η επέκταση του διαδρόμου της Σύρου κατά 120 μέτρα, όπως σχεδιάζεται, δεν θα βελτιώσει θεαματικά την κατάσταση. Απαντά "Και η επέκταση αυτή κάτι είναι, γιατί θα μπορεί να πραγματοποιούνται πτήσεις τσάρτερ από γειτονικές χώρες, μόνο που δεν γνωρίζουμε πότε θα γίνει, αν και όλα είναι έτοιμα, αφού και οι μελέτες έχουν γίνει και το χρήμα είναι εκταμιευμένο, αλλά γιατί καθυστερεί δεν ξέρω για να απαντήσω. Επαναλαμβάνω, αν θέλει το νησί να απογειωθεί τουριστικά θα πρέπει να επιλέξει άλλο αεροδρόμιο  γιατί πάνω από τα 1200 μέτρα πρέπει να αλλάξει κατηγορία. Αν αύριο η Πάρος θελήσει να κάνει το αεροδρόμιό της 2000 μέτρα μπορεί να το κάνει", είπε χαρακτηριστικά.
 
Με «πορτούλα» δεν γίνεται ανάπτυξη
 
Στο σημείο αυτό ο κ. Παπουτσάκης γίνεται αιχμηρός. "Κάθε νησί (με αεροδρόμιο) έχει δυο πύλες εισόδου. Το λιμάνι και το αεροδρόμιο. Εδώ το νησί άνοιξε τη δεύτερη πύλη του το 1991 με ένα "πορτάκι" και την πύλη αυτή την αφήσανε μέχρι σήμερα "πορτάκι", είπε χαρακτηριστικά.
Θεωρεί "σημαντικά" τα βήματα που έγιναν με τη δημιουργία ΕΚΑΒ στο αεροδρόμιο της Σύρου, καθώς και τη λειτουργία σταθμού ανεφοδιασμού αεροσκαφών με καύσιμα. "Εφοδιάζει με καύσιμα ελαφρά αεροσκάφη. Σε όλο το Αιγαίο δεν υπάρχει πλέον άλλος σταθμός ανεφοδιασμού", είπε για να δεχτεί το εύλογο ερώτημα, πόσο εξυπηρετεί αυτά τα αεροσκάφη ένα αεροδρόμιο με περιορισμένο χρόνο λειτουργίας του; Απαντά ότι και εκείνος το θεωρεί μειονέκτημα, κάνοντας γνωστό ότι έχουν γίνει αιτήματα στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για διεύρυνση ωραρίου λειτουργίας του αερολιμένα της Σύρου, χωρίς όμως μέχρι σήμερα θετική ανταπόκριση.
 
Διαρκής ετοιμότητα του ΕΚΑΒ
 
Η επόμενη ερώτηση, πάντα σε σχέση με το ωράριο λειτουργίας του αεροδρομίου, τίθεται με το δεδομένο ότι το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ πρέπει να βρίσκεται σε 24ωρη ετοιμότητα. Απαντά πως "Είναι η πρώτη βάση του ΕΚΑΒ που λειτουργεί σε αεροδρόμιο μη 24ώρου λειτουργίας", αλλά προσθέτει ότι σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης, σε ώρα μη λειτουργίας, ειδοποιούνται οι αρμόδιες υπηρεσίες και σε χρονικό διάστημα το αργότερο μιας ώρας (τη νύχτα) γίνεται δυνατή η απογείωση, ενώ την ημέρα ο χρόνος ετοιμότητας μειώνεται στο μισό. "Το λογικό θα ήταν να είχε το κατάλληλο προσωπικό, ώστε να λειτουργεί τουλάχιστον 12 με 14 ώρες το 24ωρο", είπε και πρόσθεσε πως σήμερα το αεροδρόμιο βρίσκεται σε λειτουργία από 05.45 έως 12.45.
 
Στο σημείο αυτό επισημαίνεται πως στον χώρο του αεροδρομίου δραστηριοποιούνται γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων, αερολέσχη, αναψυκτήριο, κατάστημα με κοσμήματα κ.α, με καταβολή φυσικά αντιτίμου στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, εκτός του ΕΚΑΒ και των γραφείων γιατρών και διασωστών, τα οποία έχουν παραχωρηθεί δωρεάν. "Παρά το γεγονός ότι μιλάμε για ένα αεροδρόμιο περιορισμένων δυνατοτήτων, δραστηριοποιούνται δέκα χρήστες αυτή τη στιγμή", υπογράμμισε ο αερολιμενάρχης.
 
Έκανε σαφές ότι υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες για τη λειτουργία του αεροδρομίου πέραν του κανονικού ωραρίου, όπως για μεταφορά επισήμων προσώπων (λ.χ του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Πρωθυπουργού κ.α), στρατιωτικές πτήσεις, νοσοκομειακές πτήσεις κλπ.
 
Τέλος, στην εκτίμηση ότι η κατιούσα του καζίνου της Σύρου δεν είναι ξεκομμένη από την περιορισμένη χρονικά λειτουργία του αεροδρομίου, αφού δεν μπορούν να προγραμματιστούν πτήσεις με παίκτες υψηλών προδιαγραφών, ο κ. Παπουτσάκης θα επαναλάβει πως θα μπορούσε να στελεχωθεί το αεροδρόμιο με προσωπικό, ώστε να λειτουργεί από το πρώτο φως της ημέρας μέχρι το τελευταίο, ώστε να είναι δυνατή η προσαπογείωση αεροσκαφών με δυνατότητα τέτοιας κατηγορίας επισκεπτών, ώστε να δραστηριοποιούνται στο καζίνο τις ώρες που θα τους εξυπηρετούσαν, κάτι φυσικά το οποίο δεν συμβαίνει σήμερα.